Tuesday, February 15, 2011

DAH JADI MANGSA AREZZO!!!???JGN PANIK...

Salam..

Tahniah kepada bro Ewansepang ni..caya lah sbb pergi 1st time lps tau kena tipu je terus diberi borang cancellation form...dapat cross term yang 'menjerat'...n 1 more..yang bagus, dapat wat fotostat tu...hahah..

cz..masa sy dulu..borang cancellation form kosong saya nak satu copy pun diorang tak bagi..meh kita sama2 baca citer (yg boleh sy tergelak tghari2 buta ni..even boleh bygkan geramnya bila in d same situation)...nanti share lagi citer utk kawan2 mangsa yang lain ye..tq.

Tq pembaris_patah....

Semalam seperti yang dijanjikan kul 2 aku berjaya bertemu geng2 promoter yang telah berjaya menipu aku 14hb yang lalu. Aku dan isteri terus ke booth diorang, aku byk ckp takde, aku terus kata aku nak cancel beli, dan nak full payment 4399. Dia tanya kenapa nak cancel, jawapan aku senang je, aku tak puas hati perkhidmatan korang.. bla.. bla.. bla..Tgh aku bertekak dgn promoter tu, aku terlihat sekor lagi promoter tgh buat lakonan yg sama kepada seorang customer, aku tau aku takde hak nak halang dia ckp dgn customer baru tu, cumanya aku buat trick ckp kuat2 dan lbh jelas lagi, mmg nak bagi customer sebelah tu dgr pun.Aku pun sambung... bla.. bla.. bla..Rupa2nya malaun2 tu dah ready dtgkan manager diorang, terus manager diorang ambik alih ckp dgn aku, dia pun bagi la borang pembatalan. Memang ada state 20% sbg cancellation fee. Tapi, awalnya aku buat2 tanya la, suruh diorang terjemah ayat2 dalam bahasa inggeris dlm borang pembatalan tu, konon2 aku tak tau b. inggeris. Dia pun terang la, bla.. bla.. bla.. Tapi yang bayaran 20% tu dia tak jelaskan.. Aku tanya plak yg 20% ni ape kebendanya? Dia kata, ooo.... 20% ni kena caj kalu cancellation nak dibuat setelah beberapa minggu abg. Aku buat2 mcm bodoh la, konon2 percaya ngan malaun tu.. Lepas aku desak nak selesaikan segera, sbb aku ada urusan lain konon lps tu. Dia suruh sign. Aku angin 1 badan la, buta2 dia nak kelentong aku lagi. Aku ckp kalu sign aku nak 4399. Dia kata tak boleh full, ada sikit caj. Tak byk la abg caj dia, sign je. Aku suruh cross 20% cancellation fee tu, br aku sign. Dia tanya kenapa nak cross, aku kata aku bkn bodoh la. Igt aku tak reti english ke??? Dia kata plak mmg tak boleh la abg, format dari hq mmg camni borang nye...Seperti yg aku rancang dgn my wife. Aku mintak name card dari dia, aku ckp kat malaun tu, kalu tak bleh takpe, aku adu kat tribunal, kita jumpa di court, isteri saya sendiri akan mewakili saya. Nama kat name card tu sebenarnya nama kawan my wife, memang dia lawyer.. hahahaha....Terus manager tu, yg tadi petah berckp, terus tak keruan.. Dia kata, ini benda kecik, nanti i contact org hq.Lepas dia selesai buat panggilan, dia kata ok abg, kita boleh cancel.. Aku ckp, memang aku nak cancel pun, cross state 20% cancellation fee tu dan aku nak full payment 4399.Dia pun dgn muka masam, buat cross state tu. dan suruh aku sign.Aku ambik borang tu, aku tulis sendiri kat ruangan untuk cancellation reason tu... Bayaran penuh berjumlah 4399 kepada pelanggan seperti diatas (dlm B.I tu). Aku suruh dia sign plak sebelah yg aku tulis tu, dgn mintak dia tulis nama penuh & no. ic dia. Dia kata, you pandai english rupanya... islam pun mau tipu ka. Aku senyum je la, mampus ko laaa.... Dia pun sign, tulis nama penuh & no. ic. Aku mintak plak ic dia nak check. Ok betul...Aku pun sign laaa.....Pastu aku pegi plak booth sebelah yg jual penapis air, photostat borang tu... Selesai tu, aku ckp kat manager tu, aku nak seminggu clear cek ni, sebab aku nak bayo balik jumlah 4399 tu yg dah di caj dlm kad kredit, kalu lambat kena interest. Dia kata seminggu tak bleh la, seminggu lbh skit atau paling lama 2 minggu je abg... Aku pun, ok 2 minggu... tamat tempoh 14 hari, kalu cek tak clear, aku buat aduan kat tribunal, kita jumpa di court... Aku pun balikkk...Sekarang tgh menghitung hari sehingga hari ke-14.Itu pengalaman aku yang boleh dikongsi.... Memang diorang ni akan gentar kalu kita kata nak adu kat tribunal....Good Luck for yang lain.....

40 comments:

  1. kepada kawan2 jka anda semua ada pertanyaan dan masalah sila kemukakan kepada saya...sy sedia membantu anda insyaallah.... x kira apa pun jenama barangan mereka taktik nya ttp sama...x kira apa caranya untuk mereka menarik perhatian anda niat nya ttp sama....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy bru terkena smlm.ap sy nak buat.tlg sy...

      Delete
  2. buat en pembaris patah sebenarnya cek tu blah dgn cepat mereka sengaja melengah kan masa kalau diikutkan pada hari en pembaris patah buat pembatalan 2 hari selepas tu en dah blh dapat cek tersebut....

    ReplyDelete
  3. aku bersalah,

    Since ms tu xde rujukan dari org lain..kami ikut je rentak arezzo yg cube bermain masa..saya dapat cek 15 jam sblm masa hearing...terpaksa mintak tangguh hearing smpai cek clear..n lps cek clear kena wat perbatalan ngan tribunal..masa tu mmg penat..itu, ini..dengan 1st time wat kajian fungsi tribunal nya...tapi,berbaloi..tu rasa terpanggil utk menyebarkan n mewujudkan blog ni..rasanya berdasarkan yg share dan even x share kat blog ni, ramai dah yg sedar ditipu n got back their money..

    utk yg lain...."aku bersalah" sedia membantu..tq.

    ReplyDelete
  4. Bari tadi, wakil itarezzo call, kata kena sign borang lg. Yg sampai kat hq, copy punya katanya.. Mangkuk tul, dah sah2 aku yg gi photostat booth sebelah, yg copy aku ambik, yg ori aku bg dia. Dia nak kelentong aku plak. Dia kata salah agent dia. Aku call agen si malaun tu, dia slhkan hq di plak. Lagi naik darah akuuu....

    Kalu aku tak dtg sign semula kang, lagi lambat nak dpt, aku nak elak interest kad kredit je nie, tu nak cepat tu....

    Aku kena pegi jgak ptg ni ngadap malaun agen tuu... Meluat tul aku nak ngadap diorang blk....

    ReplyDelete
  5. Malam tadi aku dah ambik cek dengan full amaun dari itarezzo sdn bhd. Terus bank in tu, takut cek tendang......

    Tq kepada bro pembaris_patah yang mewujudkan blog nie. Kalu tak kerana wujudnya blog nie dan yg pastinya keizinan dari Allah S.W.T aku tak dapat semula duit tu....

    Tq...

    Good Luck yang lain...

    ReplyDelete
  6. sama2..:)ewanSEPANG!

    jgn lupa sentiasa melawat blog ni, bantu kawan2 kita yg lain k..

    ReplyDelete
  7. hearing saya 2 march 2011, and baru sejam yg lepas promoter itarezzo tu kol soh dtg esok sign borang cancel. sampai skang ni borang AR kuning tu saya tak dapat lg. so saya pegi je la esok jumpa budak itarezzo tu nk tgk lakonan dorang tapi yg pasti sy mesti dptkn 100% duit saya balik. wish me luck, amin!

    ReplyDelete
  8. gud luck yati.
    jgn lupa mintak cross term 20% tu sblm sign.

    ReplyDelete
  9. Betul tu yati. Pastikan term 20% cancellation fee cross dulu sebelum sign borang tu. Nak cun lagi, suruh org itarezzo sign sebelah cross tu siap suh dia tulis nama ngan ic lagi.

    Pastu kat ruangan reason of cancellation dlm borang tu tulis amaun penuh yg diorang kena bayar. Suruh gak dia sign kat situ. Tk salah langsung pun buat camtu. Saya buat camtu kat borang cancellation tu. Kita kena ttp pendirian dgn full amount yg kita byar. dia akan pujuk mcm2 la. Lagi satu tip, muka tu biar nampak betul2 tgh marah, pastu berlakon la ckp kat hp tu konon2 tgh ckp ngan lawyer ke, member tribunal ke. Pastu rakam muka diorang...... blik nengok blk, tergelak besar tengok diorang merah padam muka. Good luck yati....

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, Selamat Pagi & Salam Sejahtera!!!!

    Hari ni hari aku boleh bergumbira...... Cek dari itarezzo dah clear full amaun 4399.00. Alhamdulillah syukur kepada Allah. Tq sekali lagi buat pembaris_patah yang mewujudkan blog nie. Bagi mangsa2 yang lain, jgn panik, jangan menggelabah. Follow step dari kengkawan yg publish kat sini, rasanye semua yg buat cancellation akan berjaya dapat balik duit. Yang penting kita semua kena tau, pihak itarezzo takkan berani ke tribunal. Dia akan cari jln untuk kita settle secara diam2. Yang tahan akan dapat full amaun, bagi yg termakan pujuk rayu pasti akan membazirkan beberapa percent duit korang ke itarezzo.

    ReplyDelete
  11. bro ewanSEPANG..tahniah..
    Insyaallah klu ada masa sy nk bukak account FB lak..jnji arezzo ni perlu terima akibat sbb menjadikan saya mangsa dulu..
    huahahaha.

    ReplyDelete
  12. ewanSepang & pembaris_patah, masa sy buat pembatalan tu mcm2 putar belit dorang cuba bentangkan dgn harapan saya tak jd kensel. tang 20% mampuih dorang tak nk cross. da letih bedebat at last sy ckp kt dorang kita jumpa kt court je la. wah! dtg satu promoter tu terus hangin. dia kata "u suka la, kita tak da takut punya!"

    end up tak da sorang pun wakil dorang datang court. skang ni tgu 14 hari je dari tarikh award.

    ReplyDelete
  13. bagus..at least dia dah ade record kena bagi reward!makin kuang ajo org arezzo sekarang ni..sabar yati..fight until d last drop of blood!!!

    ReplyDelete
  14. Good job Pembaris_patah... Buat FB lagi molek. Di dunia arab dah membuktikan dengan FB rakyat boleh bangkit. Penipuan seperti diamalkan itarezzo ni kena disekat dari lebih ramai yang akan menjadi mangsa..

    ReplyDelete
  15. Thanks for having this blog on the net to create awareness. However,apa yang saya nak kata di sini, ITArezzo tidak lah menipu semua orang, cuma cara pemasaran barangan mereka adalah tidah betul dan tidak menpunyai maklumat yang lengkap dan amat terdesak bila buat keputusan on the spot. Kalau lah mereka ni betul betul penipu, sudah tentu mereka mengambil wang anda dan tutup kedai and you cant get your refund balik.

    Shame to say that saya juga mangsa yang terperangkap dengan mereka, tetapi saya tidak lah melabelkan mereka ni penipu sangat. Sebabnya, hadiah yang dijanjikan, mereka beri pada anda semua. Apa yang saya kurang puas hati dgn mereka adalah cara mereka memasarkan barangan mereka tersebut adalah tidak sah dari segi undang-undang dan juga cara mereka berpura-pura tak tahu tentang voucher ada hadiah induction cooker itu. Kemudian berpura-pura called manager for clarification on the voucher which is totally bullshit after we found out quiet a number of people pun ada pengalaman seperti ini.

    Yes, selepas I baca blog ini and analyse the comment, I pun pergi their outlet and whack them nicely and ask full refund. Tetapi alasan saya, saya tak suka cara mereka memasarkan produk mereka. Sebabnya, cara mereka membuatkan setiap customer rasa tertipu, uneasy dan rasa macam diperbodoh bodoh kan.
    Sebagai customer, we should rasa bangga with ourself for making right choice in buying the products instead of feeling being fool into buying the products.
    Tambahan informasi, ITArezzo bukan sebuah kompeni aje. Mereka ada link kepada other company seperti eHome2u Sdn Bhd, eShine Sdn Bhd and etc. Tetapi semua cawangan ni ada link to one company called ACTop International and the CEO is Dato' Anthony Chua.If you like more informasi, boleh google the company yang tersebut ;)

    ReplyDelete
  16. tq tas maklumat. Memang takde sape kata itarezzo tipu product. Hal produk jatuh nombor 2. Yang kita tak puashati cara diorang tu. Ayat "tetapi saya tidak lah melabelkan mereka ni penipu sangat" ni menarik. Cuma tipu sikit-sikit la. Tipu sikit ke, apalagi tipu byk, Penipu jugak la tuu.... Tq again... I pun buat cancelation disebabkan cara pemasaran diorang. Tak cite hal produk pun.... Yang lain pun sama gak, cuba baca semua comment yg pos dlm blog nie. Yng penting, sape yg rasa tertipu, bik byk ke, skit ke, tuntut pemulangan full amaun. Korang boleh berjaya punya.....

    ReplyDelete
  17. anon yang comment atas u tu orang arezzo bro ewanSEPANG!

    ReplyDelete
  18. KORANG DAH BELI PAKAI JELAH.. DAH ADA DEPAN MATA GUNA JE LAH.. KALAU PANDAI JUAL LA BALIK KAT ORANG LAIN.. AHAHA

    BISNEZ MESTI ADA STRATEGI MAAA...

    KALAU KORANG BISNEZ BAJU KE, KUIH2 RAYA KE, APA2 LAH MESTI ADA ORANG YANG TIPU KAN KAN KAN..

    CARA DIORNG MEMANG LA KORANG TAK PUAS HATI.. BISNEZ TETAP BISNEZ!

    LAIN LA JUAL PAU AYAM LETAK VAVI LAGI PENIPU BESAR DUNIA AKHIRAT!

    TAK PAYAH LA BURUK2 KAN COMPANY ORANG LAIN! ALAH MURKA.. RELAX ARR

    KENAPA TAK KUTUK PENSONIC KE. FABER KE, NTAH APE2 LAGI BRAND CHINA LAGI HAMPEH!

    KAT INDIA LAGI BANYAK MENIPU KAW-KAW LAGI DOWH!

    KAT DUBAI LAGI LA..! AHAHAHA

    ReplyDelete
  19. pembaris_patah, risau lak sampai hari ni payment tak dpt lagi. da masuk 14 dari buat cancellation form tuh. any idea?

    ReplyDelete
  20. Salam Yati.

    Call promoter mangkuk hayun tu, push dia...

    Saya dulu, selesai je isi borang tu, lepas 3 hari, msg kat promoter tu. Dah seminggu call plak, tanya perkembangan, tetiba katanya borang yg send ke hq photostat, kena isi balik. Nak pelempang je rasanya. Duit punya pasal, gi jugak la isi form baru, pastu tinggalkan warning kat promoter tu, tempoh 14 hari bermula tarikh sign borang lama. Esok harinya lps isi form baru tu, call lagi push promoter & call hq dia sekali, ingatkan ada masa 6 hari je lagi. Selang 3 hari dapat cek, terus bank-in. 2 hari pastu, duit full amaun tu clear. Bayar terus kad kredit saya. Kalu kita bagi muka, memang la diorang ni..... Teruskan yati... Good Luck......

    ReplyDelete
  21. Salam, yati. U punya kes sampai hearing ke? Sorry la tak baca dari atas. Kalu sampai hearing ni, i takde pengalaman. Kalu nak gertak menggertak sampai diorang mengalah tu ada. Kawan2 lain maybe ada pengalaman bila kes dah hearing nie... Bantu yati nie.....

    ReplyDelete
  22. yati..so far yang saya tahu, laporkan pada tribunal..tribunal bleh bawak polis g kompeni diorang..sbb yati dah dapat award.

    ReplyDelete
  23. hahahaha... pembaris, cam mana u boleh kata saya ni orang arezzo? hairan la...

    sebenarnya, saya sudah dapat balik 100% full refund la... RM2699, tak buat aduan pun kat tribunal.....

    rahsia: print out itu tribunal act dan tunjuk pada mereka mana kesalahannya... and say full refund or claim kat tribunal...

    tetapi... harus ingat: tulis terang terang bahagian sebab-sebab pemulangan barang(dlm cancelation form)... cara pemasaran adalah salah dari segi undang undang, customer rasa tertipu.... expect 100% fully refund RM....

    kalau boleh, u potong aje bahagian credit card charge % itu... (kalau mau play safe... )

    ReplyDelete
  24. Yati,

    kalau u mau full refund, print out itu tribunal act dan tunjuk pada mereka... dan kata, informasi informasi tentang kompeni itu, u sudah siasat from itarezzo, eHome2u, ac top international plus itu Dato Anthonhy Chua... kena pura pura sikit dan berlakon serious seolah olah hari sudah kiamat... baru la ada power dan berkesan ke atas mereka... kalau u lembik.... mereka akan buat acuh tak acuh aje....

    ReplyDelete
  25. salam guys semua, terima kasih atas sokongan moral. saya da pun desak mereka hari2, so 2 hari lepas dorang kol kata cek da siap. so saya dtg tgk date cek tu. seb bek bukan post dated cek. dpt je cek tu trus bank in tapi barang tak pulangkan lgi, bengang giler mamat tu. sy tunjuk award, dlm award ada mention, dpt duit baru bg barang. ni baru dpt cek a.k.a kertas blom tentu duit, tegas saya kt mamat tuh. saya kata tgu sampai jumaat ni, klu cek tak clear saya buat laporan polis sebab menipu. so skang ni sy tgk dlm maybank2u, status 2 days float. hanya mampu berdoa je la hingga cek tu bertukar menjadi duit. amin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Cik Yati,

      Sama masalah dgn Cik, saya kena tipu dengan Arezzo. Dah seminggu dapat award baru hari ni Arezzonye promoter call suruh dtg sign borang cancellation. Yang pelik award dah cakap terang2 dia org mesti bayar balik kepada penuntut tapi hari ni promoter minta sign dulu form baru HQ mereka akan hantar cek. Soalan saya, adakah perlu saya sign form tersebut ye? Risau takut2 kena tipu lagi...Perlukah saya rujuk tribunal lagi maklumkan mereka enggan patuhi award. Kes Cik Yati sebelum dpt duit dulu kena sign form dulu ke?

      Delete
  26. Anonymous..SORI TERTUDUH U SBG ORANG AREZZO GAK..SBB U KAJI DETAIL SGT PASAL SYARIKAT NI, TAU CEO BAGAI...JD CAM SUSPEK PEKERJA AREZZO LAK..SORI..SO SORI..

    Yati..DOA KITA SEMUA MANGSA AREZZO SELALU BERSAMA KAMU..DAH FLOAT TU, INSYAALLAH MASUK LAH TU.

    ReplyDelete
  27. As Salam Semua, alhamdulillah cek da pun bertukar duit pada 1 Apr ari tu. terima kasih pada semua yg kongsikan pengalaman dan tunjuk ajar utk trus mendptkan hak kita semula. masa saya pergi amik cek tu banyak la jugak surat dari tribunal atas meja dorang yg dlm proses panggil hearing. sambil tgu dia amik cek tu sempat la saya tinjau2 ats meja dan dlm masa yg sama kt tepi sofa tu banyak gak barang yg dipulangkan. tapi kesian la pada mereka yg tak tau akan kewujudan blog ni sebab takut akan ditipu masa membuat pembatalan yg 20% charge tu. banyak tau 20%! cuma mampu berdoa pada mereka yg kena tipu tu terbuka la pintu hati mereka utk membuat penyemakan melalui internet nih.

    ReplyDelete
  28. pembaris,

    Kalau nak dapat duit balik cara ugut, kena la siasat latar belakang kompeni tu. Bila mention, I sudah siasat ttg kompeni mereka, mereka akan terkejut dan nampak kita banyak serious ttg kes ini. Sebab tu, I dapat duit balik refund saya tanpa banyak masalah atau delay chek payment.

    Yati,
    org arezzo tau pasal blog ini la... sebab i dah print dan tunjuk pada mereka bersama dengan peraturan-peraturan tribunal semasa i claim my money.... i pun beritahu mereka, ramai pembeli kena trick dgn cara yang sama. Mereka sedar tentang kesilapan mereka.. budak budak sarawak yg tipu saya, semua kena buang kerja dan replace dgn budak yg baru. I pun beri amaran pada mereka ttg cara pemasaran budak sarawak adalah salah. Mereka pun setuju. Saya rasa, orang baru akan guna cara pemasaran yg lebih baik dari hanya cara menipu. However, yang penting, kita mesti rasa proud with what we buy instead of being feel like a fool or cheated.

    ReplyDelete
  29. kawan2..

    tolong saya..saye bru kena semalam..tp saya blurrr la?

    1)nak tau ape yang arezzo ni tipu kita?
    2)saya boleh cancelkan brg tu kan?cm ne care nye..smlm saya dapat barang yang FOC sahaja..dorag cakap microwave oven tu akan sampai 1 june. so smlm saya byr cash rm600 dan buat installment untuk rm1600 pulak.
    3)nak tau bahagian mane nk kena print out as a bukti yang saya tertipu dengan taktik pemasaran mereka..tolong saya eh..

    ReplyDelete
  30. salam...
    adik sy br terkena dgn company ni semlm,21/10/2011.hrp dpt bantu....tlg sms sy di 017-7157585.(AMIR)

    ReplyDelete
  31. TOLONG.....
    salam... saya nak minta tolong sangat2 ni... adik saya baru je kena tipu dengan arezzo ni semalam pada 21-10-2011. sekarang adik saya minta tolong saya macamana nak dapatkan balik duit tu... da bagi RM1000.00. sape yang da berjaya dapat balik duit korang tolong la bagitau saya macamana caranya.... SMS saya No 017-7157585 nama saya AMIR.

    ReplyDelete
  32. en amir bc all post n comments k

    ReplyDelete
  33. Salam.saya mangsa terbaru yg kena tipu. Tapi ini amg italy.saya nkmintak panduan n moral support utk dptkn duit saya. Saya dh kol manager (manager masuk lambat katanye), dia ckp diorg xtipu, saya berfkiran waras masa beli produk tu.saya demand gak cancellation n full refund, dia ckp aakn 'tolong usahakn' tapi x guarantee dpt full refund, akn amik masa 1-2minggu sbb tunggu HQ process.saya bagi tempoh 3 hari, kalau xdpt full refund saya akn report tribunal.dia ckp 'kalau nk report suka hati akakla'..persoalan saya, patut ke saya tunggu 2 minggu atau trus report tribunal?please somebody tolong, saya mmg nk fight habis2an utk duit saya..

    ReplyDelete
  34. Salam, sy ade beli barang dari ehome2u sdn bhd semasa PWTC fair, tp company da tutup, da byr RM2599, boleh bg tunjuk ajar tak camna nak buat nie? telephone organiser dia org buat acuh tak acuh jer... call Mr Terry, GM for CNM Marketing Sdn Bhd but still takde response... camna nak buat nie? hope kawan leh bg idea camna nak buat... hp saya 012-3070427

    ReplyDelete
  35. Salam...modus operandi yg sama syarikat itarezzo sdn bhd ni...sy terkejut baca blog ni & blog lain pasal itarezzo nih..semua sama cara dia tipu org..cemana sy nleh tertipu sy pun no idea...sy skrg tgh tunggu cek dari itarezzo selepas 7 mac 2013 sign cancellation form..katanya tunggu bank bg cek kat syarikat baru syarikat bleh bg cek kat sy..klu minggu depan sy x dapat cek lg, sy akan buat aduan kat tribunal..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,sy nk tny, sy pun kena tipu dgn pihak itarezzo ni.

      Delete
  36. Panjang cerita sbnrnya.Ada x sesiapa yg sudi membantu sy utk sy dptkn blk dt sy.ini no.tel 0193608480,bolh sms sy.sy begitu sedih smpai hati diorg tipu dt org.harap sesiapa memberi idea atau tunjuk ajar kepada sy.

    ReplyDelete