Tuesday, January 12, 2010

MANGSA AREZZO; STRATEGI PEMASARAN

Kes 1
Aku dan suami ni tak penah berpengalaman langsung dengan skim gores dan menang ni..nak2 sekarang ni diorang dah tukar tektik baru yang kami langsung tak penah tau..tapi buat pertama kali dalam hidup kami terkena ngan malaun yang bawak barang AREZZO . Ni lebih kurang ayat yang aku rangka sblm g tribunal tuntutan pengguna n sebelum suami aku edit.. AREZZO PENIPU!!!

ADUAN TERHADAP SYARIKAT ITAREZZO SDN BHD

Pada ****, kira-kira jam ***, saya telah berkunjung ke ****. Kemudian kami dihampiri oleh seorang promoter yang memperkenalkan diri sebagai ***dari syarikat Itarezzo Sdn Bhd yang ingin mempromosikan produk berjenama Arezzo dan ingin memberikan produk percuma iaitu Arezzo Sun Shade.

Kami diminta untuk mengisi form sebelum mendapat hadiah percuma tersebut. Seterusnya, En. *** meminta masa kami selama beberapa minit untuk mendengar promosi terhadap 2 barangan. Barangan yang dipromosikan adalah:
1) Arezzo Induction Cooker-dengan harga RM31992) Arezzo Microwave Oven- dengan harga 3099

Di dalam hadiah percuma yang diberi, terdapat 2 kad baucar yang nilainya akan kami ketahui sekiranya kami membuka kad baucar tersebut yang di ‘seal’. Kami juga diberitahu, biasanya baucar yang ditawarkan bernilai RM100, RM200, dan RM300. Kemungkinan juga setiap kad baucar yang ditawarkan ini akan mendapat hadiah percuma lain berupa juicer (bernilai RM800) yang mana akan diperolehi sekiranya kami membeli mana-mana 1 barang Arezzo.

Sebelum kami membuka baucar tersebut, promoter tersebut menurunkan tandatangan beliau di luar sampul baucar tersebut dan membuka baucar yang diseal itu sehingga seal hampir putus dan seterusnya menyerahkan pada kami. Setelah kami membuka baucar tersebut, kami mendapati kami memenangi Arezzo Induction Cooker yang bernilai RM3199 di samping baucar RM100.

Promoter ini dilihat terkejut kerana setahu beliau, tiada hadiah percuma “buy 1 free 1 Arezzo Induction Cooker”, tapi beliau yakin baucar tersebut adalah betul memandangkan beliau yang tandatangan kad baucar tersebut sebelumnya.

Promoter tersebut nampak tidak percaya lalu ditanya kepada rakannya akan kemungkinan baucar itu tersalah cetak. Kemudian rakannya itu,dengan penuh kehairanan membuat satu panggilan kepada seorang perempuan yang didakwa sebagai Cik *** dari ibu pejabat syarikat Itarezzo Sdn Bhd. Saya suami isteri juga tergamam waktu itu kerana kedua-dua promoter kelihatan kaget dan sangat terkejut. Setelah promoter itu bertanyakan kemusykilan beliau kepada Cik *** , Promoter yang membuat panggilan menyerahkan telefon beliau kepada saya untuk bercakap sendiri dengan Cik *** . Cik *** yang bercakap dalam telefon itu bertanya sama ada saya ini adalah saudara-mara pada promoter kerana saudara mara pekerja tidak berhak untuk mendapat hadiah ini. Cik *** ini mengatakan betapa bertuahnya kami suami isteri kerana di dalam Malaysia hanya 35 kad baucar yang sebegini ditawarkan. Tawaran ini diadakan bersempena dengan bulan perayaan Krismas.

Seterusnya, dalam masa yang sama ada seorang lagi promoter yang datang dan ingin melihat kad kredit kami. Mereka beramai-ramai mengatakan betapa bertuahnya kami kerana kad kredit Maybank yang saya gunakan sekiranya kami membuat pembayaran melalui installment akan membolehkan kami mendapat satu lagi hadiah percuma iaitu ionizer. Kami sedar biasanya, kalau purchase dengan kad kredit dan installment , credit centre kad kredit akan bercakap dengan kami dahulu untuk verification, tetapi untuk kes ini, promoter mengatakan approve adalah serta merta.Kami terus didesak untuk jawapan kerana baucar ini hanya laku malam itu sahaja.

Setelah didesak bertalu-talu, akhirnya kami membeli Arezzo Microwave Oven- dengan harga 3099 dan menggunakan baucar RM 100 yang kami dapat bersama hadiah, kami dikenakan harga RM2999. Pembayaran dilakukan dengan cara installment kad kredit Maybank selama 12 bulan. Barangan yang kami perolehi kami disimpan terlebih dahulu di rumah tanpa digunakan atau dicuba.

Keesokan harinya iatu pada ******, setelah melayari internet, kami mendapati promoter ini menipu dan menggunakan modus operandi yang sama kepada ramai orang dan di pelbagai tempat. Hadiah yang dikatakan julung-julung kali dimenangi kami sebenarnya telah lama terkena kepada ramai orang. Justeru itu aduan ini dilakukan atas dasar kami ingin memulangkan barangan yang kami beli dengan taktik jualan yang menganiaya dan kami boleh dapati dengan harga yang lebih berbaloi di tempat lain.
___________
2 malam beb aku cam fobia teringat kan lakonan malaun2 hampehs ni..sedih tol yang pekena tua antaranya orang melayu bertudung n claim satu negeri dengan aku lagi...aku sumpah kena panah petir sumer2 ni!!!!!

298 comments:

  1. Thanks for sharing in such detail. My cousin pun kena gak tadi - sebijik. Mmg modus operandi they all.... Jahat sungguh.

    Kita tak boleh biar they all nie terus macam tu... Terang2 depan cashier Giant tu they all operate... Maybe next time bawak videocam or bwk camera amik gambar sorang2 muka penipu tuh.

    U report to tribunal tak?

    ReplyDelete
  2. Baru saja terkena...Sebijik!Thanks a mill for sharing!Baru lodge report in E-Aduan and hantar Dispute Form to Maybank. Esok nak pi Tribunal Pengguna as per your advise! Paling menyampah bila dier mengamuk sampai hentak meja sebab dipanggil PENIPU!!Takpe..takpe...Swear I will make their life a living hell!!

    ReplyDelete
  3. kepada sesiapa yang terkena...plz...buat aduan ke tribunal..x tau cara bleh mail saya...sbb setakat ni, 4 orang telah berjaya claim balik duit sbb arezzo tak berani gi court pengguna n selesaikan luar mahkamah pengguna...bayaran full n nyahkan barang malaun tu dari umah kita...

    ReplyDelete
  4. kepada sesiapa yang terkene, silalah mengambil tindakan dengan membuat laporan polis & pergi ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia yang terdekat. Tribunal sentiasa mengalu2kan anda semua...

    kadang2 barang yang dikeluarkan hampeh jer... ader kawan kepada kawan saya guna katanya x bermutu... ada jugak yang buat siasatan ngan SIRIM, tp cam ntah ape2 jer...

    kepada yang terkene... PLEASE... pergilah buat repot polis & repot kt Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia yang terdekat. Tribunal akan selalu membantu anda semua... jangan biarkan malaung ni semua berleluasa...

    aku cam pelik... camner orang boleh kerja camni... pujuk orang untuk beli, barang ntah ape2... yang macam induction cooker tu, kt mydin pun ader jual dah sekarang (cuma x sebijik lah), harga pun lagi murah... pertahankan hak pengguna anda!!!

    ReplyDelete
  5. Buat repot polis gak ke?

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. Carilah keje lain..
    bagi pekerja yang beragama Islam..
    Hukum bagi berbohong adalah HARAM kerana ia mengandungi bahaya yang akan menimpa ke atas orang yang didustai itu...

    ReplyDelete
  8. Dear Andy from Itarezzo.. Why is your English so broken that we don't understand what you are trying to say..??

    ReplyDelete
  9. Dear Andy from Itarezzo,
    Totally agree wif anonymous! Your English is absurdly horrible!Don't understand a single thing what you are trying to say!

    ReplyDelete
  10. ie:
    1)We are implement sales promotion to stimulate?? err what the h*#@??
    2)Except related any relationship?? Worse case!!##@@$$$
    3)Valid only DATING on promotion day?? Huh!!##$$@@@
    I have to agree with Pembaris Patah...I think you'd better find another job that best suits your credentials!!If any....

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. kita tak walk in. Arezzon promotor yang cari kita dan bawa kita ke dia kedai. Ini cara silap jual barang. " MUKA dan Menang" voucher sama dengan "Gores dan Menang". Haram di Malaysia. Lucky draw mesti free, tak boleh mesti beli satu baru dapat. Ini bukan lucky draw. Lucky draw mesti free barang;tak boleh ada motif di belakang macam dia panggil beli satu barang baru dapat.Ini Haram lah.

    ReplyDelete
  13. They use manipulation to get users to buy their products.. I wonder if they have SIRIM stamp and other certification....

    ReplyDelete
  14. salam... saye pun dah terkene kat giant .. geram tol ... care di ewat same cam yang korang kene gak... tolong la nak wat cam ne ni. x report lagi ni.. blum g tribunal lagi ni

    ReplyDelete
  15. rase cam nak pelangkong je pale dorang ni tau... satu malam x leh tido

    sampe ni rase cam mimpi ngeri je.. takut dah nak p giant shah alam 2

    ble tolong x.. ape patut saye wat aaaa

    ReplyDelete
  16. Saya pun terkena gak kat giant sek 13 shah alam, 18.02.2010

    Sama la konon dpt voucher free microven...dia nak kiter beli sekarang gak...mula kita kata la sekali nak withdraw 3000 maner ader...
    Pastu dia pun kata boleh bayar deposit 200 dulu n boleh byr kemudian with the promotion still on....

    So kita pun bayar la deposit tu..

    The next day try surf..mmg ader website dia...

    Pastu terbaca la blog ni....

    Alhamdullillah ader guys like u all to advise..:)

    Persoalannya Kenapa pihak giant boleh benarkan dioarang jual kat giant...org arezzo tu claimed...Arrezo siap subkontrak giant selama 8 tahun lg....

    ReplyDelete
  17. to budak geram...
    1st..buat full story cam cerita di atas secara formal...print sebanyak 3 helai...then bawak salinan tu ke pejabat tribunal di bangunan mrcb..sebelah plaza alam sentral..buat repot..attach salinan cerita u..seterusnya u akan ikut arahan pegawai kat sana...sila buat sesegera mungkin...jgn bertangguh...kalau bertangguh selagi tu u akan bermimpi ngeri setiap malam n setiap kali tgk barang2 depa...n setiap kali u tgk giant...

    ReplyDelete
  18. Saya pun kena sebijik macam cerita kat atas. Bila tau ni menipu, rasa menyampah pulak ingat muka terkejut budak promoter tu. Rasa nak lempang-lempang je. Dah buat aduan kat e-tribunal secara online. Court 24 mac ni. Tolong doakan saya berjaya. Ni nak pergi pejabat nak hantar tuntutan tu dekat kompeni tu. Biar padan muka diorang! Ambik berapa lama ye masa nak settle mende ni?

    ReplyDelete
  19. thanks for sharing.. rupanya ramai yg dah terkena. Ingatkan saya seorang je. Harap2 lepas ni giant akan ambil inisiatif untuk menghalau makhluk2 ni dari situ. Arezzo sama sahaja dengan Aowa. So, berjaga2 lah.. Different brand but same tactics!

    ReplyDelete
  20. dear amylia..bila u serahkan dokumen dari tribunal tu..dalam tempoh lebih kurang 2 mggu diorang akan kontek dan hati2 sebab diorang akan deal baru...pemulangan duit dalam 70% dan cas kad kredit(diorang cakap...) dalam 5%...so..dapat dalam 65% sahaja..so..u jngan sign ape2 melainkan u dapat cek spt yang dipaparkan(bayaran penuh)..diorang akan psiko...dari daapt nothing amik je lah 65% tu..so u kena firm ngan claim u..nak 100%..

    ReplyDelete
  21. Oh ye ke? InsyaAllah, saya akan cuba. Tak nak tertipu kali kedua. Sepatutnya dia kena bayar kita lah lebih 5% sebab bayar cas kad kredit kita. Nanti kita kena pegi jumpa dia dekat ofis dia ke? Eee, menyampahnya nak tengok muka diorang lagi. Terima kasih kepada orang di sini sebab banyak menolong. Nanti saya up todate lagi kalau ada perkembangan. Teriam kasih sekali lagi.

    ReplyDelete
  22. Amylia..juz post through pos malaysia..n wat pos akuan terima spt yang tribunal nak..dont need to waste ur fuel n time to c the keparat faces..n no need to call them persuade to get back ur money..waste ur credit too...jusz do wut tribunal need a.s.a.p...pape hal..u bleh tanya kat sini sebab i n owner blog had got back our money..

    ReplyDelete
  23. thanks sbb bagi tip... insyaallah 25/2/10 kami cuti n trus g tribunal.. n follow all your step.. tip yang sangat membantu n yang memberi semangat.. harap pas ni dah x fobia dah nak g giant heheh terima kasih banyak kengkawan....

    ReplyDelete
  24. Okay, saya akan ke pejabat pos hari ni. Maksud saya,awak ada cakap nanti dia akan kontek dan offer nak bayar dalam 65% je? Dia kontek melalui phone ke? Saya ni darah gemuruh sikit. Kalau dalam phone tu inshaAllh beranilah nak gertak dia sikit, takut dia suruh ke ofis dia pastu dia hentak-hentak meja. Nanti saya pula yang naik gabra hahaha. Budak geram, saya just fail permohonan secara online je. Tak amik cuti pun, ada dekat website tribunal. Nama dia e-tribunal. Cam tak berbaloi je nak ambik cuti untuk diorang ni.

    ReplyDelete
  25. teruk woi diorang ni ye..aku tgk ramai je orang melayu islam bertudung keje ngan arezzo ni.

    ReplyDelete
  26. ala ye ke..takpela amylia, kite org dah pun pegi tribunal tadi. dah failkan kes. hearing date pada 8/4/2010. kawan2 yg dah ada pengalaman "perang" dalam court tu bole la share pengalaman ngan kite org. bagi tips2 kemenangan ke..hehe
    harap kite semua bole berjumpe dan pergi beramai2 buat kecoh kat depan kedai AREZZO HARAM. supaya org ramai ngan management giant tau citer. ataupun panggil karam singh walia dalam aduan rakyat tu..hahahaha

    ReplyDelete
  27. salam, salesman tu dah kontek saya arini. baru je letak fon call. bila saya kata dia tipu promotion ni just for cny, terus dia cakap tiap2 bulan ada promosi tetapi barang berlainan. dia cakap bos dia suruh call tanya ada problem apa. saya pun cakap saya tak kisah apa masalah awak ke ape-ape ke, saya just nak duit saya balik. saya ada cakap tak baiklah awak buat camni kat orang ramai. lepas tu dia cakap, oklah dia akan report kat ofis dan biar ofis yang handle sendiri. pastu dia pun letak. mula-mula takut gak tapi tawakal jelah huhuh.

    ReplyDelete
  28. Cik kak..tunjuk takut nnt lagi lh depa berani tekan u...good website n sharing..

    ReplyDelete
  29. Alamak..nmpk gaya saya dan hubby dah terkena. sebelum ni tak pernah layan pon promoter2 jual barang. tp semalam terkena, promoter tu beria2 siap halang laluan. mule2 geram juga. tp fikir, duduk sekejap la..dari die kate 2 minit jer nk bagi penerangan. tup2 dah sampai 1 jam lebih kt sana. quite irritated. tp yg paling tak difahami, org yg begitu berkira bab beli barang (my hubby) pon leh layan je..kami rugi dalam RM 2k. dpt induction cooker, pressure cooker, multipurpose cooker. Kene buat aduan la ye..geram2..sampai sekarang rasa termangu2..kalau isi online je ok kan ? susah nk dpt cuti..

    ReplyDelete
  30. saya telah buat aduan pengguna dan hearing 23/3 ni. tp masalahnya itarezzo dh call dan bg tau nk byr semula duit tu. tp kena caj 5% dari 2999 tu sebab hari tu saya bayar guna debit cash maybank. dan duit deposit rm200 yg saya byr utk barang lain hangus. mcm mana tu? tlg bg email. susah hati ni....

    ReplyDelete
  31. masa saya beli produk tu takder pulak dia cakap kena caj 5%. tp bila nk refund kena caj pulak. heran tul. satu lagi, sy tgk byk sykt lain pun guna kaedah yang sama selain itarezzo di carrefour rahang seremban iaitu iowa & elektrofast. so hati2 lah yg lain.

    ReplyDelete
  32. Didi, saya isi e-tribunal tu online jea. Samalah sebab saya pun susah nak dapat cuti. Boleh aje, nanti tribunal akan call bagitau date hearing. Alhamdulillah, Itarezzo dah call suruh datang buat cancellation and ambik full refund.
    Nuratikahseman, betul ke ada caj 5%? Saya pun bayar pakai cc. Kalau dia ada caj 5%, saya nak cakap dulu saya bayar takde caj pun. Ke awak nak saya buat report tribunal kali ke dua pulak? Kali ni saya mintak pampasan double. Betullah macam orang yang komen kat sini cakap. Diorang ni kita kena gertak balik semula. Kalau tak teruk kita diperbodohkan. Kena firm!

    ReplyDelete
  33. yup..saya terkena ngn aowa..yela..sbb iklan pernah masuk TV kan. konfiden je. last2 terkena..free2 je. taktik mmg sebijik2..ntah2 dialog penipuan para promoter ni pon same. best actor/actresses. salah bidang la dieorg ni. baik jd pelakon jer.sabar..sabar..amylia nnti update ye kalau dah hearing tu. sharing2 ye..

    ReplyDelete
  34. saya pun dah dihubungi oleh itarezzo semalam. andy tu kata nak bincang pasal cancelation. saya awal2 dah cakap nak "fully refund".
    cume nak confirm dgn kwn2 yg dah dpt duit balik, nak cancel kena gi opis dia org ker?? ke minta dorang bank-in/check je dulu??
    utk tujuan keselamatan..hehe

    ReplyDelete
  35. saya dah call andy tu tadi. dia kata saya kena hantar barang balik kat kaunter giant s. alam. pastu isi cancel form.
    dah isi borang, dorang akan submit cancel form tu ke ibu pejabat dorang dan proses utk cancel. wang saya akan diberi melalui check yg akan diambil di giant s. alam.
    camtu ker?? cume nak pastikan kaedah cancel product dorang ni same dgn kwn2..

    ReplyDelete
  36. amylia, itu yang saya tidak tahu tu. sy dh gi kedai tu n dia tunjuk satu borang yang menyatakan 'JIKA NAK REFUND, KENA CAJ 20%' tp mereka pandai masa kita nk beli mereka tak tunjuk pun borang tu. bila kita nk refund br mereka bg tau ttg hal tu. tp kali ni mereka kata kena caj5 %. itu saya tak pasti boleh diterima atau tak.sedangkan kita tak sign pun utk di caj 5% jika nk refund. fuuhhh..pening den.

    ReplyDelete
  37. amylia, kalu pakai kredit card, lg tinggi caj dia. itu ikut borang yang dia tunjuk. mungkin dia br buat borang tu...tak taulah kalu ikut hak pengguna tu macam mana kn...

    ReplyDelete
  38. kepada sesiapa yang tahu ttg perbicaraan pengguna kt tribunal tlg komen kt sini segera!tq

    ReplyDelete
  39. budak geram, jgn isi apa2 borang dulu. nanti mereka akan putar belit lagi.

    ReplyDelete
  40. tu yang pasti lagi..sebab owner blog kata dia dah dpt duit full refund. harap dpt kongsi skit camne bole dpt duit penuh. adakah diselesaikan sebelum "hearing date"?. atau selesai selepas itarezzo diarahkan oleh tribunal supaya bayar balik kpd kita sepenuhnya.
    harap dpt membantu....

    ReplyDelete
  41. Korang isi e-aduan... http://e-aduan.kpdnhep.gov.my/

    ReplyDelete
  42. Saya nak tanya kepada tuan punya blog ni, macam mana boleh dapat full refund? Kalau menurut dari komen yang baru ni, semua kena caj 5-20% Ke elok kita pergi court aje?

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum..hi guys...

    sedihnya, ramai lagi yang tertipu ye...
    tapi xpe...
    kawan2...saya dah lalui semua step yang kawan2 bagi ni...lepas diorang terima surat dari tribunal,diorang akan call, cakap nak kita pulangkan barang, and diorang akan bagi cek..tapi bila pegi balik kat diorang, diorang akan bagi cancellation form..kalau tak baca n main sign je...kita terkena balik, sbb borang tu lebih kurang menyatakan kita akan dapat dalam 70% je..yang lain tu utk bayaran syarikat dia kepada bank (menipu lagi...)...so u all jgn sign ape2 borang ok selagi tak dapat cek bayaran full...dan cakap kat diorang kalau x nak bayar full jumpa di court pengguna je...so, diorang akan cakap. dari u gi court amik masa dapat duit balik kalau diorang kalah n blum tentu dapat duit balik kalau kita kalah, baik u terima offer diorang...so u all kena kuatkan iman dan cakap x kisah dapat duit lambat pun..asalkan dapat full...tapi percayalah diorang akan call sebelum tarikh hearing..percayalah...setakat ni saya dah kenal 4 orang yang dapat duit full...syaratkan dapatkan tarikh hearing n hantar surat tribunal kepada diorang...diorang akan mengelak dari gi court...sbb bila masuk court je diorang akan disiasat..itu yang diorang elak..sbb bila diorang bayar kita, kita batalkan kat tribunal, diorang takkan disiasat kdnhep..semoga berjaya...percayalah saya faham apa yang anda rasa sbb saya pernah berada di same situation..jgn lupa berdoa..takut hanya kepada Allah..bukan org2 Arezzo durjana ni..apa2 hal share k...

    ReplyDelete
  44. ops..kawan2,
    makesure barang2 diorang ni u all jgn guna ok.
    ade satu kes terkena kat midvalley pada bulan 5, buat tuntutan selepas saya berjaya..dia buat dalam bulan 1, pun dapat duit balik..tapi, syarat jgn guna laa ye.

    ReplyDelete
  45. pembaris patah thanks gtau maklumat..

    insyaallah doakan yang terbaik untuk kawan-kawan.

    ReplyDelete
  46. setakat ni xdenya sampai masuk court,semua selesai sebelum hearing

    ReplyDelete
  47. Salam,

    Eee geramnya bila saya pergi nak hantar balik barang semalam. Orang tu dahlah biadab, cakap tak tengok muka. Bila kita cakap nak buat cancellation dan refund, dia kata dia tak tau apa-apa. Bila saya kata tak tau takpelah, nak blah barulah dia tanya customer sape etc. Kemudian asyik ulang "Nak isi borang lah ni?" Asyik sebut tu je, bila saya kata borang apa? Dia pun cakap yelah u datang nak isi borang. Kemudian barulah dia tunjuk borang cancellation tu. Kemudian saya pun cakap eh, kenapa ada fees pulak ni? Dia cakap yelah customer have to pay for all the bank charges. Saya pun cakap, company awak kata fully refund, dia buat dek je. Saya bengang, saya pun letak balik borang tu terus blah. Sebelum tu saya cakap dekat dia, bagitau bos awak jumpa dekat court jelah. Tu je. Ni saya nak telefon main dia nak komplain pasal staff. Time nak promote bukan main baik cakap, tapi time nak mintak duit balik eeeee geram betul!

    ReplyDelete
  48. yeke amylia..awak hantar barang kat mana?? sunway ker??
    saya pun nak hantar barang kat dorang ni..
    hari tu saya pegi giant minta borang cancel..mmg betul kata2 kawan2, semuanya gadis2 melayu pakai tudung lagi..bila saya minta borang, kata dah abis la..macam2 alasan..
    moral of the story, kalau dorang main2 kan kita, baik gi court je.. saya dah sound andy itarezzo, if u play2 with me, we see in court. i dont care if i late get back my money. most important thing, i'll make sure ur business close if u dont give back my money.
    apa kata kita pakat dgn sape2 lagi yg dah terkena dan pegi sama2 kat ofis dorang? mungkin tu satu cara yg bagus macam mane?

    ReplyDelete
  49. budakgeram, saya tak pergi sunway. saya pergi cawangan dia. yang depan carefour/giant tu je ha. hari ni dia ada call lagi, tanya kenapa saya tak isi form lagi. padahal hari tu saya dah komplen kat main company kata salesperson tu biadab. diorang ni tak communicate sesame diorang ke ape ha? macam orang ni tak tahu orang ni buat apa. last-last saya cakap, saya dah sakit hati, saya tak nak isi form tu. kemudian dia cakap, em okay takpelah, thank you.

    ReplyDelete
  50. so amylia, u nak terus gi court je ke??
    i pun kalo dah payah sgt, baik gi court je.
    sebab dorang ni kerap berdolak-dalik. macam u cakap la, cerita lain, bile dah pegi lain ceritanye.
    banyak buang masa je. so, any idea??

    ReplyDelete
  51. i br isi borang cancel td lepas si andy dr hq call n promise akan bg full setelment. i minta salesgirl tu crosskan syarat yang kenakan caj kat i. i tgu je mereka bg cek. kalu mereka bg cek tak penuh, i takkan pulangkan brg mereka n see u i court je.

    ReplyDelete
  52. same la ngan saya. dah isi borang cancel, cross ayat 20% charges. yang tak tahannya dorang kata takde org pulang barang, tapi kotak n resit org pulang barang ada kat sebelah je. lawak antarabangsa tul la.
    walaupun dorang bagi fully refund kena cepat2 bank in, takut check tendang plak.
    to be save, barang dan resit ori jgn bagi lagi, sehingga confirm duit ada dlm akaun.

    ReplyDelete
  53. sabar n terus berusaha k geng..

    ReplyDelete
  54. yes..must fight til the end..

    ReplyDelete
  55. samalah kita. waiting for the call from hq to catch the money. lepas dh dapat duit br bg resit ori n barang n cancelkan kt tribunal.

    ReplyDelete
  56. saya pun sama tengah tunggu call dapat cek, tapi esok dah naik court. well, rasanya jumpa kat court betullah esok huhuhuhuhuhu. budakgeram, bukannya sepatutnya hari ni awak dah naik court ke?

    ReplyDelete
  57. oops sorry, salah orang. huhuhuhu bukan budakgeram tapi ika kan harini punya hearing?

    ReplyDelete
  58. Dear amylia,
    saya sgt2 berharap dapat tolong anda untuk jadi saksi n bring all my documents related to arezzo too 2morrow..tapi, saya outstation for these 3 days...hanya mampu wish u good luck n yakin diri ok..Allah akan sentiasa bersama kita..kawan2, doakan amylia.

    ReplyDelete
  59. To Ika,
    ape solution yang dicapai!?Hearing today kan?

    ReplyDelete
  60. so, amylia.. aper citer ye? harap2 berita gumbire la..
    saya kalau ada orang nak support lagi bagus.
    pembaris_patah macam mane nak contact u ye?
    kalau boleh bagi email syarikat, sebab org tak boleh nak tipu. saya pun akan respon dgn email syarikat jugak. just to be save.
    amacam?

    ReplyDelete
  61. Aiseyman.. camne ni, kad akuan terima tu hilanglah.. dia kata kena bawak kad tu ke mahkamah esok. kena marah tak agaknya? ke kira terbatal yek? camne ha?? alamak dah start gabra dah ni.

    ReplyDelete
  62. hilang ke..atau tak sampai rumah?
    saya punya kad akuan tak sampai rumah lagi. pelik bin ajaib, dah 2 minggu org arezzo terima. tapi saya tak dpt2 lagi.
    saya dah pegi pej. pos dan check. setakat ni belum ada berita. tapi esok saya nak pergi lagi. kad akuan tu penting, utk buktikan dorang dah terima aduan tu.
    cuba ingat baik2 balik.

    ReplyDelete
  63. terima kasih budakgeram sebab ingatkan saya, yup tak sampai rumah lagi. pelik betul padahal andy tu dah call danmengaku terima surat tu semua tapi kad tu still tak sampai lagi. so nak kata camne yek? kalau tunjuk faks cancellation form yang dia hantar ke ofis kira boleh pakai tak? sebab siap ada nama andy sume dengan tulisan tangan dia belakalah dan tarikh.

    ReplyDelete
  64. u kena check dgn pej. pos. dorang ni makan gaji buta kot. sebabnya kad akuan ni sepatutnya dipos semula kpd kita. kita bukan buat pos biasa, tp AR berdaftar.
    u check balik dan bawa resit utk rujukan. minta dorang cari sampe dapat. saya hari ni nak pegi pej. pos.
    amylia u dah pegi court ke blum? atau tangguh dulu?

    ReplyDelete
  65. Alhamdulillah, terima kasih kepada sokokngan rakan semua. Saya tak dapat AR tapi saya ada bukti yangmereka contact saya melalui faks minggu lepas jadi adalah bukti yang tunjuk mereka dapat borang 1 tu. pergi courttadi pun pihak arezzo takd atang jadi memang hakim award kat sya lah duit tu. Saya dapat perintah mahkamah yang mereka kena fully refund duit saya dalam masa 2 minggu. Saya kena hantar perintah mahkamah tu dekat itarezzo pakai AR jugak dan AR tu kena hantar balik ke tribunal. terima kasih sekali lagi dengan semua info dan sokongan yang saya terima.

    ReplyDelete
  66. tahniah amylia.
    saya akan contohi tindakan awak tu. pasni saya pulak akan menyusul. hehehe
    saya pulak ade salinan borang cancel dan bukti received call dari no. arezzo banyak kali.
    walau apa pun saya akan dapatkan juga salinan akuan terima tu sebagai backup nanti.
    tak sabar pulak nak tunggu hearing date sampai ni.

    ReplyDelete
  67. kawan2..any story???

    ReplyDelete
  68. salam,
    saya kena minggu lepas. lepas terbaca blog ni saya cuba deal dgn diorg.saya call tribunal untuk maklumat. saya guna nama tribunal untuk dptkan balik duit saya.Mcm2 crite dia bagi.Esok saya nak jumpa salesman dia kt shah alam untuk collect cek, tapi dia kata date cek tu valid lepas seminggu.. nak tanye tuanpunye blog, awak punya cek dulu date dia valid lepas seminggu jugak ke?

    ReplyDelete
  69. elok report kpd tribunal. sebab bila awak report, baru dorang rasa terancam. sebab bila sebut pasal gores & menang, mesti menang kes punye. lagipu bila byk aduan, kebarangkalian utk dorang disiasat makin tinggi. so, itu yg dorang nak elakkan.
    kalau awak just guna nama tribunal, tapi tiada hitam putih. dorang buat main2 je.
    ambil contoh kes amylia. walaupun dah report pun dorang mainkan dia lagi. tapi sekurang2nya hak dia sebagai pengguna terbela, bila mahkamah arahkan dorang bayar balik.

    ReplyDelete
  70. ok la kalau mcm tu.saya akan buat report guna online je. sebab susah nak ambik cuti. trma ksh untuk pandangan awak.

    ReplyDelete
  71. bagus la camtu. biar lambat sikit, tapi tetap dapat duit. ape2 hal kite forum kat sini

    ReplyDelete
  72. wah..sudah berani diorang tak byr sblm hearing yerr..arapnya bukak mata kdnhep untuk siasat diorang ni..smlm p giant kesian lak tgk depan mata diorg heret sorang kakak yang tgh sarat mengandung ke booth diorang..semoga kakak tu tak terkena macam kita..tak mampu nak menolong..hanya mampu memandang.

    ReplyDelete
  73. janji nak bagi cek hari ni. tp sampai dah pukul 5ptg tak call pun. memang la penipu. Nasib baik dah buat report.hearing date 27 april. Arezzo ko tunggu... geram betul..

    ReplyDelete
  74. http://mamakhaliff.blogspot.com/2010/03/aku-hampir-ditipu.html

    THANX ALLAH...kerana selamatkan kawan kita ni.

    kdnhep...tolonglah rakyat malaysia..hapuskan arezzo!!

    ReplyDelete
  75. same la saya gi giant pun tgk muka2 badut memmperdayakan org. mmg sakit hati.
    dorang gunakan resit giant konon utk tebus free gift. pakai pulak baju putih, seolah2 cam pekerja giant.
    bila dah duduk baru dorang lakonan bodo tu. mmg penipu besar

    ReplyDelete
  76. saya dah dapat duit balik :) so, harap kawan2 tidak berputus asa. alhamdulillah...

    ReplyDelete
  77. tahniah budak geram..taknak blanja saya makan?:)

    ReplyDelete
  78. ***nak tanye tuanpunye blog, awak punya cek dulu date dia valid lepas seminggu jugak ke?

    XDE AAA..TERUS VALID..DIORANG CUBA NAK MAIN2KAN AWK TU.

    ReplyDelete
  79. kawan2..kegembiraan terbesar saya bila wat blog ni bile2 perjuangan kawan2 berjaya..latest...congrate to budak geram.

    ReplyDelete
  80. TQ..TQ...kejayaan ni berkat bantuan kawan2 gak :)
    kena berani dan jgn putus asa je..

    ReplyDelete
  81. budak geram, tahniah... tp awak dpt duit balik lepas naik court ke sebelum naik court?

    ReplyDelete
  82. ish, malulah jd sorg islam baca blog ni.. TUHAN tau ape yg u buat, bkn org lain buat, risau pe kalau betul percayai TUHAN? TUHAN x kan suruh u beli sesuatu yg tipu, dun simply say TUHAN helps u, oh my godness..

    ReplyDelete
  83. minta tolong, kena tipu :( pembaris patah, blh bg email add u, nk cerita u ape mrk dh buat, huhu..

    ReplyDelete
  84. sy dpt duit balik sebelum naik court. disebabkan modus operandi dorang yg mmg jelas gores & menang kalau naik court confirm hakim award kita menang.
    saya harap owner blog ni dpt create lagi satu kat yahoo. sy dah try search tak dpt cam kat google ni. harap dpt bantu kawan2 yg lain.
    lagipun dpt meluaskan penipuan arezzo ni. TQ

    ReplyDelete
  85. tq budak geram, sy hrp sy pun akan dpt duit sy sblm naik court. tak payah nak ambik cuti.

    ReplyDelete
  86. ish, malulah jd sorg islam baca blog ni.. TUHAN tau ape yg u buat, bkn org lain buat, risau pe kalau betul percayai TUHAN? TUHAN x kan suruh u beli sesuatu yg tipu, dun simply say TUHAN helps u, oh my godness..

    ****NI MESTI MALAUN AREZZO NI..NGAKU ISLAM TAPI MENYOKONG ORANG YANG MEMPEROLEHI REZEKI DENGAN CARA MENIPU, THEN DUIT TU WAT BAGI MAK AYAH MAKAN, ANAK ISTERI MAKAN..ESOK2 ANAK2 JADI HANTU..KALAU NGAKU ISLAM, NGAPE SEGAN NAK MENTION NAMA ALLAH..TUHAN!? ALLAH SWT..

    CARI LAH KEJE LAIN..KALAU SYARIKAT KO TU RASA WAT BENDA YANG BETUL, KENAPA BAYAR BALIK DUIT KAMI SEBELUM HEARING..SIAP CARI KAMI LAGI LAST2..SURUH TARIK BALIK REPORT..DAH LAH..MALAS NAK LAYAN KORANG..AREZZO PENIPU...FACT!
    WALLAHUA'LAM..

    ReplyDelete
  87. saya pun fikir mcm tu jugak... insyallah kita berada dipihak yang benar dan yang teraniaya...kalau diorang rasa ape diorang buat betul, kita pun buat benda yg betul gak untuk mempertahankan hak kita sebagai pengguna...

    ReplyDelete
  88. kak i jus bought not long, so dia search internet dpt blog ni, sbb takut kena tipu jg spt u all, then she sent tis 2me.. i was thought it's a faulty too as pembaris said.. so i trus find out, wit lawyer.. finally, lucky it's jus a faulse info, trkejut la smasa sy bace blog ni.. allah.. i x tau ape u org bikir.. arezzo tipu ke ape, sy x kisah, but i trust my lawyer, tu je.. pembaris, y u hate arezzo so much?? mind2share dgn kak? :) hope u hav a nice day..

    ReplyDelete
  89. Saya tak rasa pembaris patah salah. Sebab terang-terang bila dia jual barang tu, info mengenai barang tu dia dah bagi salah. 1st, kononnya barang ni dari Itali. Tapi bila cek internet, takde langsung brand arezzo or itarezzo kat italy, bandar arezzo adalah. And then barang yang dia jual. Salesman tu bagitau saya haraga induction cooker ni memang normal pricing dia 3000+ dan akan naik takkan turun. Tu dah menipu sangat ah sebab ada je harga dalam 1000-2000+. So tak salah ke tu? Tu baru sikit, rasanya orang lain boleh tambah lagi ah sebab malas nak mikir kejadin tu balik. And kalau pihak dia tak salah, kenapa tribunal boleh bagi kemenangan dekat kita? Dan kenapa diorang tak berani pergi court atau fail balik claim dekat kita. Something fishy ah about mereka ni.

    ReplyDelete
  90. amylia dearie..macam mana setakat ni..dah dapat duit balik?

    to Anonymous dearie yang bela arezzo sangat tu...yang kitorang marah sebab menipu, buat2 berlakon..yg lain tu, kami beli sbb ada duit, kami pulangkan barang pun sbb nak duit kami tu balik..barang tu, kalau confident barang u all bagus, jual lah kat orang lain plak..hak pengguna untuk pulangkan sesuatu yang tak puas hati...sudah lah..i dah tgk staf yang masa jual barang cakap tak putus2 penuh confident, masa i pulangkan barang sambil amik cek, terketar2 nak angkat muka pun takut..hahah, that moment i loved..seriously..

    ReplyDelete
  91. same goes to me..terketar2 person in charge tu..siap kawan2 dia yg lain semua duduk jauh. haha.. hakikatnya: berani kerana benar takut kerana salah..
    so, kuli2 arezzo ni memang taktau halal haram.
    sebab masa i pegi sana hari confident habis kata barang dari italy. pastu i minta prove kan, langsung tak boleh jawab.
    ada ker kata "nanti kita buat cop made in italy". kelakar habis..hahaha
    to amylia, u a right. memang takde brand arezzo cap ayam ni kat internet, sebab dorang ni memang penipu.
    saya akan sebarkan kepada semua org yg kenal. rasa macam nak buat aduan kat karpal singh dalam aduan rakyat tu je.

    ReplyDelete
  92. MANGSA
    http://niaqistina.blogspot.com/2009/08/lucky.html

    TERSELAMAT
    http://mamakhaliff.blogspot.com/2010/03/aku-hampir-ditipu.html

    ReplyDelete
  93. eh, eh.. my blog pun tersenarai sebagai mangsa.. :)

    Well, first of all, thanks to somebody who dropped by at my blog and read the "Lucky" story from me. and also, gave this link for me to read all the true stories... happy to those who have got their refunds.. congratez and alhamdulillah.. =)

    Kes saya sama macam korang semua, berlaku bulan 9 tahun lepas, cuma, saya bersyukur kerana hanya tergadai RM200 je (duit cengkeram), baki RM1,300 lagi yg sepatutnya saya jelaskan dalam tempoh 10 bulan saya tak jelaskan pun lagi. Dan barang pun saya tak dapat pun (microwave oven).. saya memang dah terdetik lama dah, mesti kes tipu ni.. so daripada saya burn RM 1,300 yang baki tu, baik burn RM200 je. so saya memang abaikan je kisah saya ditipu tu semenjak dari tu..

    Tapi bila datang blog ni dan baca kisah anda2 semua, terdetik la jugak, macam best jugak kalau dapat balik RM 200 tu kan, leh la beli tiket balik kampung 5 kali pergi balik. huhu.. tapi, berbaloi ke ni nk claim RM200 je pun? Dah lama pulak tu kan, since bulan 9 tahun lepas lagi..

    ReplyDelete
  94. as long u keep your receipt as a prove, u can fight for your right..semua penipu ni mesti diadili. walaupun hanya RM200 siapa yang nak bagi free! betul tak?
    rasanya lebih baik tuntut, daripada biarkan dorang ni bebas menipu org. kalau biarkan, selagi itu la awak akan rasa tak puas hati.
    itu pendapat saya la..

    ReplyDelete
  95. Alhamdulillah, saya dah dapat balik duit. Saya lambat bagitahu sebab saya nak tunggu cek saya lepas, takut gak cek tendang kan? Huhuhuhu. terima kasih semua kekawan atas segala sokongan dan bantuan. Keep up the good work pembaris patah!

    ReplyDelete
  96. tahniah dear amylia..nak blanja saya makan?heheh..

    to nia qistina, sori paparkan ur xperince wit arezzo to others without ur permission.

    nia, budak geram,amylia..dengan blog ni saya mmg tak dapat apa2 kepentingan lg..means bila u all dapat claim balik duit, i tak dapat pa pe pn..tapi, macam i penah bagitau, nak menutup arezzo atau mghalang lagi ramai mangsa arezzo i tak mampu, cuma ni je cara yang i boleh buat..sebar2 kan lah pada kawan2, sedara, jiran2... bahayanya sindiket buka n menang ni...dengar tak sama macam pengalaman melaluinya sendiri..rasanya senua setuju kan..

    to nia, process untuk claim cukup menyeksakan..ye lah deal ngan penipukan..bukan sy tak galakkan u wat claim, tapi cam saya cakap lah..cukup menyeksakan..terpulanglah nak claim ke tak..tapi..jadikan ini satu pengajaran..pesanan untuk diri sendiri gak ni..

    have nice day dear frens..walaupun kita tak saling knal rupa paras..tapi, hati kita sama dalam membenci arezzo..:)

    ReplyDelete
  97. pemparis patah, memang awak x dpt ape2 dari sahabat yg dpt claim diorg, tapi insyallah awak akan dpt balasan kebaikan dari arah yag lain pulak.. niat baik awak akan dibalas dengan yang baik jugak,, insyallah ,,, amin...

    ReplyDelete
  98. yes.. pembaris patah telah banyak membantu ramai yg jadi mangsa arezzo ni.
    so, blog ni elok diteruskan.
    saya nak tgk arezzo kat giant tu sampe bungkus.
    terima kasih atas usaha awak yg telah memberi inspirasi dan petunjuk kepada kami, yg mana akhirnya mcm dlm mimpi, kami berjaya mendapat hak kami semula.
    Semoga Allah s.w.t mensejahterakan hidup awak :)

    ReplyDelete
  99. emmm, saya fikirkan lah nnti nk claim ke tidak. Kalau saya ada masa. Hehe. Thanks anyway Pembaris Patah.

    By the way, link e-aduan kat atas tu tak berfungsi la saya rasa.. dari semalam try, tapi tak dapat. try google juga, tapi still the same.. emmm..

    ReplyDelete
  100. salam. semua.... entry saya berkaintan kes ni
    http://nuratikahseman.blogspot.com

    terima kasih kepada tuan blog nih terutamanya 'pembaris patah' dan lain lain sbb sy telah dapat semula semua duit sy rm 3199. semoga Allah merahmati kalian.yg penting terus berusaha dan bertegas dgn mereka.

    "sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia beerti dia tidak berterima kasih kepada Allah"

    semoga perjuangan terus subur!hidup pengguna!

    ReplyDelete
  101. hi... i nak share citer u all

    ReplyDelete
  102. pasal i baru beli barang arezzo semalam...macam tak puas hati

    ReplyDelete
  103. el,
    pulangkan..jgn guna!

    ReplyDelete
  104. memang nak pulangkan....hairan naper i termakan cakap penjual x guna tu

    ReplyDelete
  105. biasa.. diorg dh practise mcm mana nak goda customer.. cuma yg tegar je yg tak lut...sy tengah tuggu hari hearing... tak sabar rasa nye...

    ReplyDelete
  106. sabar2....i pun tahan sabar jer..ape nak buat dah terkena

    ReplyDelete
  107. org Itarezo call saya suruh sign cancellation form. lepas tu baru diorg boleh proceed utk keluar kn cek..harap2 boleh dpt cek sblm hearing date.tp sy bgtau diorg sy takan bg brg dulu..selagi cek takde dlm tgn saya.. betul tak tindakan saya.

    ReplyDelete
  108. tindakan awak betul..
    simpana barang dulu..pulang bila cek ready je..
    to be save, pastu resit-resit ori jgn bagi dorang sehingga duit confirm dlm akaun..sebab resit tu bahan bukti..

    ReplyDelete
  109. borang cancel kena hati2..sebab dorang suka trick ada charges 20% dan sbgnya.
    minta fullly refund..dorang tetap akan pulangkan duit, sebab taknak pegi court..
    saya dan beberapa org lagi kwn2 lain dah dpt duit semula sblm hearing date.

    ReplyDelete
  110. next week sy dh kena naik court, kalau sy x dpt cek lg, sy kena pegi court jugak kan. takut diorg main2 kan sy je..and trma ksh pasal bg tau pasal form cancel tu.

    ReplyDelete
  111. yes...u have to go..
    tp percayalah, yg dorang mmg nak elak g court.
    sebab kalau byk aduan diterima & byk kes di mahkamah. dorang mungkin akan disiasat oleh KPDNHEP. sebab menjalankan bisnes yg mencurigakan.
    dont worry, kalau gi court pun u mesti menang.
    tak silap, hakim akan arahkan dorang bayar balik dlm masa 2 minggu.
    but, make sure semua bahan bukti lengkap.

    ReplyDelete
  112. ok terima ksh byk2... semoga Allah memberkati sshabat semua..

    ReplyDelete
  113. SALAM....aaaaa tipah tertipu!! awang tertipu!!! tensennya...baru je kena tadik...balik trus on9 sbb cam tak sedap ati je..then tgk...mmg sah!! apek tadik goreng puny goreng..terkne jugak...3K for 1 microwave + 1 induction cooker + 1 set periuk tu sume...byr cash lagik ..nak report skrg jugak.!!!!

    ReplyDelete
  114. sabar..
    ikut step yang kami bincangkan di atas ye..gud luck!

    ReplyDelete
  115. Ishh geramnya masih ramai mangsa since January. Sib baik ada blog nie.. Tapi.. sampai bila kan? Karam Singh Waliaaaa...
    Anyways listing down steps kalau terkena:-
    1. Lodge report to e-aduan http://e-aduan.kpdnhep.gov.my/ Isilah secomplete mungkin ala2 report polis.
    2. Kalau tak lepas jugak.. Lodge Tribunal.. Then ikut process..

    Semoga berjaya.. Geram sangat rasa I pegi Giant Shah Alam tadi ada lagi depa2 tu kat situ... Rasanya kena buat report kat TV3 kot baru berkesan..???

    ReplyDelete
  116. bagi mereka yg online mungkin dpt diselamatkan. bagi mereka yg tak online. sure kena tipu dan tak dpt apa2 balik. sebab taktau hak dorang.
    mesti lagi ramai yg kena dan tak buat laporan.
    kesian betul..

    ReplyDelete
  117. Aku ngan bini aku pun terkena ni kat Midvalley..
    Aku bayar ansuran, tapi barang-barang tu still dekat diorang sehingga aku habis bayar baru dapat barang tu..

    ReplyDelete
  118. td dh pegi court,,, btg hidung org Itarezzo x muncul... dh pos dipunye surat award tu...hakim tu pun senyum je tgk kes ni... nasib baik tak tunggu lama kt court td..insyallah x lama lg dpt la balik duit sy...

    ReplyDelete
  119. tolonggg...
    aku tertipu..lahanat2 ni buat keje di Giant ipoh pulak..baru kena semalam..situasinye sebijik mcm pembaris_patah...sehari semalam dok terkenang kena tipu...

    ReplyDelete
  120. kalo barang tu dh digunakan mcm mana ye?

    ReplyDelete
  121. P.Patah, hope you see this, need your help urgently, i am very upset on these, would you please guide me through? please please please :'( thank you very much, i appreciate your help seriously, i am very tension now, hope can ask advices from you, got some details are confidential, i don't want post here, my email is shinegreen14@hotmail.com your help is very valuable, thank you -regards from Suba-

    ReplyDelete
  122. geram_mata_sepet..
    sy pernah check dgn tribunal, kalo kita dh guna, hakim akn turun kn harga turun dlm rm200 ke rm300 je... lebih baik dr awk terima offer dr diorg yg akn tolak 20% dr harga asal...

    ReplyDelete
  123. Dear miss suba,
    u juz follow all steps those we had discussing above..before this, i had given my phone number to a few victims, n i became 'tempat melepas perasaan' pulak..my hubby dah bising2..sorry, i think ni je i mampu utk tolong u all semua..sabar n terus berusaha ok..

    ReplyDelete
  124. Mangsa bulan 7-2009..
    http://attoch.blogspot.com/2010/04/surat-kepada-tribunal.html

    ReplyDelete
  125. huhuhuhu..

    salam buat semua... terima kasih buat owner blog yang menghasilkan blog seumpama ini, semoga dikurniakan Allah swt rezeki yg melimpah ruah kerana bagi info yang berguna..

    dan seperti mana kawan2 yang lain yang pernah terkena.. saya dan isteri baru je menjadi mangsa arezzo semalam di Giant Manjung.. memula memang excited gak sebab dia kata itu promosi hari ibu... tapi bila sampai KL, trus cek internet sebab rasa tak confident sgt dgn jenama dan barang2..saya terjumpa blog ni dan memang semuanya terjawab..

    untuk kawan2.. saya belum ambik lagi air purifier dan induction cooker kerana xmuat kereta nak bawak semua tu dari manjung ke KL.. menurut brader yang saya deal tu saya boleh ambik pada 4hb Mei 2010 .. lusa.. di cawangan kat KL.. so pendapat kawan2 saya kena buat laporan kat web KDNHEP sekarang atau selepas ambik barang2 tu.. ye la sebab saya xamik lagi tapi dah bayar guna cc.. harap dapat pandangan dari kawan2..

    ReplyDelete
  126. bro, better get the things 1st,at least pa pe berlaku bukan tgn kosong..lepas dapatkan barang baru ikut steps claim balik duit tu..gud luck.

    ReplyDelete
  127. ok.. tq for suggestion bro!

    ReplyDelete
  128. tq kepada tuan punya blog ni..saya sangat bersyukur, saya pun terkena minggu lepas, situasinya sebijik, saya dah buat aduan, dah report kat tribunal 4 hari lepas, cuma saya nak mintak pendapat, promoter tu dah call saya, mula2 dia tawar 50%, pastu 20% dan akhirnya dia kata syarikat akan cancel dgn bank yang saya bayar guna kad kredit, cuma charges 5 percent kad tu saya kena tanggung, macamana yek...

    ReplyDelete
  129. pembaris patah n sakit hati
    nak mintak pertolongan dan pandangan,
    kalau masuk mahkamah, org arezzo tak datang, hakim perintah bayar, adakah jumlah harga yang kita bayar atau termasuk jumlah charge kad kredit bank

    ReplyDelete
  130. hakim akan printah bayar jumlah yg kita byr pd arezzo shj.. sy byr rm2999...so hakim printah byr rm2999 juga...

    ReplyDelete
  131. hanya terima offer yang bayar balik 100% sahaja..refer perbincangan ini dari awal ok.

    ReplyDelete
  132. Mangsa bulan 7-2009..
    http://attoch.blogspot.com/2010/04/surat-kepada-tribunal.html

    -LATEST NEWS:THIS VICTIM HAD GOT BACK HIS MONEY..ALHAMDULLILAH..-

    ReplyDelete
  133. Aku nak tanya ...
    Barang2 arezzo berkualiti tak?
    Ada kelulusan dari sirim tak?

    ReplyDelete
  134. Alhamdullilah, sy dh dpt balik duit saya..terima kasih kpd pembaris_patah, budak geram & sahabat2 yg lain yg telah memberi jalan kpd sy...

    ReplyDelete
  135. Arrezo is the same as Aowa. There are many similar incidents happening in 3 countries. Malaysia, Indonesia, Philippines. Too bad no action from responsible government body and more so sad as they have operated in trusted areas such as Giant, big malls (Mid Valley, etc). If happening in US/UK, someone would be sent to jail for sure.

    ReplyDelete
  136. pembaris patah,
    sy tak tau tindakan sy betul atau x, sy dh ikut semua prosedur yang dicdgkan, dh dpat hearing date 2 minggu lg,promoter call suruh isi borang cancellation,smpai sana diorg kata kena byr charge kad kredit, sy bertegas x isi jika ada apa2 charge, at last, lepas promoter tu call ntah sape2, barula kata boleh buat cancellation, cross pernyataan charge dlm borang tu,sy dh sign, dh pulang brg, tp sy kata kalau x dpt balik bayaran sblm hearing, masuk court utk settle..patutnya, sy simpan brg tu dulu ke apa?pening fikirkn hal ni...

    ReplyDelete
  137. Patutnya simpan dulu barang..nak wat camne dah bagikan..tapi, jgn risau, kalau x pulangkan duit, u ttp gi court sbb still x cancelkan aduan kat tribunalkan..call them remind suruh cepatkan cek..n for others..nak selamat lain kali sebelum sign pa pe..buat satu agreement lain yang u all create sendiri menyatakan penyerahan barang telah dilakukan sebagai pertukaran dengan cek, mana tau cek tu cek tendang ke..n agreement tu u boleh bawak ke court for any issue berbangkit.. agreement tu u tandatangan, n salesman yang amik barang tu tandatangan..cadangan saya lah untuk menghitamputihkan setiap steps yang kita amik disamping dokumen2 lain spt resit, invois, dll..

    Ttg ade pengesahan SIRIM atau x..ade sorang my fren-mangsa jugak ade buat pertanyaan dengan pihak SIRIM..My fren ada berhubung dgn pegawai sirim dan dia ada dtg jumpa my fren kemudiannya untuk melihat kesahihan pelekat SIRIM. pelekat tu sah. cuma produk tuh asalnya bukan dari Arezzo. dia kata Itarezzo mungkin distributor sahaja.

    mail balas dari pihak SIRIM to my fren..

    Assalamualaikum Puan,

    Menurut rekod kami, barangan Arezzo Induction Cooker dan Arezzo Juicer merupakan barangan import yang melalui Skim Consignment kami, justeru itu, maklumat mengenai produk tersebut tidak terdapat didalam web site www.malaysiancertified.com.my. Ini adalah kerana barangan tersebut dibawa masuk dengan kuantiti terhad. Untuk makluman pihak puan, maklumat yang terdapat didalam laman web tersebut adalah mengenai pemegang lesen yang memasuki Skim Pensijilan Barangan dan pelanggan kami bagi Sistem Pengurusan Kualiti.

    Bagi pengesahan ketulinan label, pihak kami tidak dapat memberi pengesahan mengenainya kecuali pihak kami melihat sendiri label-label tersebut untuk pengesahan.

    Berikut adalah maklumat mengenai label tersebut:

    1. HSB 7283213 B
    Barang: Induction Cooker
    Model: AZ-K1
    Jenama: Arezzo
    Syarikat: Peransang Permai Sdn. Bhd

    2. HSB 5770074 B
    Barang: Juicer
    Model AZ-JI
    Jenama: Arezzo
    Syarikat: Jayaco Service Trading Sdn. Bhd.

    Diharapkan maklumat tersebut dapat membantu tindakan seterusnya pihak puan.

    ReplyDelete
  138. Ops..lupe..
    congrate tu sakit hati cz dah dapat balik hak nya..sakit hati lagi kaaa!?heheh..nnt jgn lupa sentiasa jenguk blog ni, tolong kawan2 lain k..

    ReplyDelete
  139. pembaris patah
    mengenai barang yg sy pulang tu, sy still simpan resit Invois dan DO asal, dan penyerahan brg tu sy dapatkan resit penyerahan brg kepada promoter,sy dah tak larat nak tengok barang tu kat rumah, mmg betul kata kwn2 yg rasa, mcm mimpi ngeri,promoter tu kata dlm 2 minggu dpt duit, tp sy kata kalau x dpt, sy pastikan tuntut kt tribunal,ntahla, tawakal je ni,harap2 settle macam yg lain....

    ReplyDelete
  140. saya dh x sakit hati lg... alhamdullilah..
    insyallah sy akan sentiasa jenguk blog nie.. say jugak dh report kes ini kt kpdnkk sbb mulanya selepas dpt surat dr tribunal tu sy tunggu 1 mggu diorg x call pun. last sy yg call diorg, yg suprisenya cek sy memang dh ready.diorg srh ambik cek, sy pegi nk ambik tp sy x bwk brg sbb hakim kt jgn bg brg dulu.. dh tertulis dlm surat dr tribunal tu sy hanya perlu pulangkan brg dlm masa2 minggu slpas bayaran diterima. sekali lg sy sakit hati sbb diorg x nk bg cek tu sbb sy x bwk brg. sy xkan bg brg sblm sy dpt bayaran. jd sy buat report pd kpdnkk bahawa mereka telah melakukan kesalahan 'tidak mematuhi award dr tribunal'. dan memohon pihak kpdnkk memantau syarikat ini.at last org Itarezzo setuju bg cash dan sy pulangkan brg pd waktu yg sama.
    kepada anonymous sy sarankan supaya anda kerap call dan push diorg utk cek awk..sbb cek dh ready tp dorg memang tnggu kta yg call. wasalam

    ReplyDelete
  141. Dah jagi geng ngan orang kpdnkk lah ni ye, sakit hati..follow up la ngan kpdnkk spy amik tindakan kat orang2 arezzo ni..dah melampau sangat.

    ReplyDelete
  142. Kalau ada pengesahan SIRIM maknanya produk yang dia orang jual tu dikira selamat digunakan dan boleh dikatakan berkualiti. Tapi yang sakit hatinya strategi pemasaran dia orang yang terang-terangan tipu pelanggan.

    ReplyDelete
  143. alhmdulillah..kes tuntutan saya drpd Arezzo telah selesai..Arezzo dah bank-in full refund..tak banyak songeh..terima kasih kepada bloggers semua di atas nasihat dan panduan yang diberi!

    ReplyDelete
  144. congrate vilandra!
    hati2 lain kali..:)

    ReplyDelete
  145. mangsa penipuan arezzoJune 5, 2010 at 12:21 PM

    Salam kepada semua,

    Saya adalah salah seorang mangsa baru penipuan AREZZO.Jumlah kesemuanya yang telah lebur untuk membeli barang2 tersebut adalah RM8989.20.1st thing promoter tu siap kata ini sume produk buatan Italy.
    Saya x sangka sama sekali kena tipu coz sama2 bangsa melayu kan pun bleh lagi nak menipu sesama bangsa sendiri.
    Bila dah baca semua entry dalam tuan nyer blog ni malam ni jugak saya terus buat aduan secara online kepada e-aduan...geram sungguh rasanya..sebab mmg mati2 ingat saya ni adalah orang yg paling bertuah kerana byk dpt barang free!!
    Tolong bagi panduan seterusnya apa yang perlu saya lakukan setelah saya menghantar aduan saya secara online kepada e-aduan.

    Sekian,terima kasih.

    ReplyDelete
  146. Saya guna produk tersebut quite ok.

    ReplyDelete
  147. Saya fikir ini adalah cara untuk mencari makan je so ntg kisah..fungsi produk tersebut agak luas.kira baloi bayar 3k utknya.

    ReplyDelete
  148. Barang ok tak ok no 2..kalau benda elok sekalipun, bukan jual dengan cara menipu..dengan cara berlakon macam tu sekali..kepada "mangsa penipuan arezzo"..u ikut je step dalam comment entry ni yang telah kami bincang..good luck..

    ReplyDelete
  149. konfius
    nk share gak,sy pun de gak kne cmni..prometer tu approach sy,n then explain la semue tu...sy pun rse mcm berbaloi je...beli filter hrge rm 2699 then dpt free microven n sterilizer...so,sy dh bya rm5oo kat diorg..nnt br nk cash n amik brg..so,pe yg x kene ngn arrezo ni??kualiti brg tu ke or pe??sy tgh pening ni sme de nak baya n amik barg tu ataupn x...sbb bg sye as long as brg tu ok,ok la...ke brg die x kualiti???explain sket?x phm la...

    ReplyDelete
  150. setuju dengan "pembaris patah"..

    Barang ok tak ok no 2..kalau benda elok sekalipun, bukan jual dengan cara menipu..dengan cara berlakon macam tu sekali..

    ReplyDelete
  151. mangsa penipuan arezzoJune 26, 2010 at 6:07 AM

    Salam again...

    1stly I pun setuju dgn PEMBARIS_PATAH nyer comment ;

    Disebabkan ketidakpuasan hati..malam tu jugak I dah send my story to KDN nyer email dgn panjang lebarnya.
    And esoknya I pegi jumpa penipu2 tu semula di Carrefour utk memaklumkan ketidakpuasan hati..MENJUAL PRODUK DGN CARA MENIPU!!
    I & my hubby ugut mcm2 pd dia org..nk lapor KDN..(padahal dh lapor pun)..nk bawak Mazidul dtg sana buat laporan..hehe..bla bla bla..amoi Cina tu siap kata jgnlah mcm ni..xpe kita bleh tolong..haa senang jek kan sebabnya dia org pun tahu dia org tu mmg penipu. Mmg langsung x soal kita org semula why n why kita org nk pulangkan semula produk ni..
    I kata I nk U all refund duit I semula 100%..x nak pe2 citer lg dah..pull stop.
    So..dia suruh I fill up satu borang..I fill up while my hubby plak record via hp all the situation..bkn pe takut kena tipu lagik. Dia janji urusan refund ni dlm masa 1 week waktu bekeje..ok xpe I tunggu..but I kata after 1 week kalau xde apa2 I akan buat hal nnt.
    After 1 week..I dpt semula refund 100%. They all buat secara reverse charge to my credit card..alhamdullillah dh settle pun. So..x perlu I nak buat mcm2 hal lain lg mcm I ni xde keje lain nk buat.
    N TQ again for owner of this website kerana mendedahkan perkara ini kepada umum..;))

    ReplyDelete
  152. mangsa penipuan arezzoJune 26, 2010 at 6:16 AM

    yup betul..produk berkualiti or not itu dh jatuh no.2 sebabnya they all dh menjual produk dgn cara MENIPU.

    I sendiri bagitau pd salesgirl tu.."kalau brg2 u ni bagus sekalipun..dpt lesen sirim sekalipun..tapi kalau u dh jual dgn cara mcm ni xde makna nyer I nak pakai. Kalau u x nak ambik sekalipun I mmg nak buang jek coz sakit hati bila tgk..apa2 pun yg penting I nak duit I semula 100% jek tanpa kurang 1 sen pun.."

    ReplyDelete
  153. "mangsa penipuan arezzo"...sama2...ni je yg saya bleh tolong..
    tahniah yer..tahniah jugak coz tak perlu melalui step yang panjang macam certain cases macam kami..mgkin sbb awal2 dulu kot, skrang diorang dah tak cuba menentang sgt sbb tau last2 diorang kene setel luar gak...tolong sebar2kan kejahatan diorang ni kat orang ramai, esp. sedara2, kawan2..benda ni bleh berlaku kat sape2...xkira u all ade ijazah berderet pun..congrate again..:)

    ReplyDelete
  154. weh...weh... banyak sangat nih dah x paham.. saya pon baru tekena tadi. camna nak refund balik. Bagi step satu satu

    ReplyDelete
  155. nak kena report polis ker nak kena buat aduan dgn KPDNK

    ReplyDelete
  156. dah deposit RM500 guna ATM ahhh nak nangis nih... betul mmg bleh dapat balik ker duit???? Nak kena pegi jumpak dengan salesman tu ker????...arrghhh boleh x kalu x jumpak.... saya sesorang jer diorang ramai....

    ReplyDelete
  157. ko jgn kalut bleh x..bleh dapat duit balik..ko call je salesman tu cakap nak pulangkan barang n nak refund duit,kalau dia taknak wat repot tribunal n hantar surat dari tribunal..bukti resit2 ada..ikut je la step atas.

    **kalau kalut, semua keje tak jadi.cool.

    ReplyDelete
  158. k dah cool semalam gak aku buat report. pagi nih diorang call cakap akan tolong mintak duit balik. aku x ambik barang lagi pon just bagi deposit RM500. Mintak semuanya ok...amin

    ReplyDelete
  159. Saya pun terkena juga dlm bulan march hari tu dan skrg br saya tahu ianya adalah satu penipuan. Sy tak guna lagi barangan diorg. Adakah sy msh blh lg claim dr tribunal? Dan mcm mana caranya? Skrg sy rasa sangat geram sbb dah kena tipu RM3000

    Email saya: jnaemah@yahoo.com

    ReplyDelete
  160. cik jnaemah@yahoo.com,

    baca je semua comment kat sini, cara telah dibincangkan.anda beruntung sbb still tak guna barang tu, so mmg bleh dapat balik duit tu klu ikut cara & prosedur yg betul.

    ReplyDelete
  161. PAgi nih diorang call suh pegi sign cancellation form. Pastu nak charge RM7.** sebab guna ATM kad. Tak paham tul la... asal nak potong duit orang, ape yang diorang nak cancelkan dgn ATM. Dah tentunya duit tuh dah ada dalam akaun diorang 2 miggu lepas. Eee...

    ReplyDelete
  162. hati2 masa sign cancellation form...apa2, baca detail2 sebelum sign.

    ReplyDelete
  163. saya baru terkena petang tadi. after baca komen dari sini i terus call jurujual produk utk dapatkan duit i balik. tapi betul ke ade penipuan. dia suruh datang untuk sign cancellation form...jurujual nak bg prove ade ramai org beli tanpa free gift. for sure betul ke ade penipuan sebab warranty pun ade...ermmm konfius2

    ReplyDelete
  164. Saya pun menjadi mangsa di Giant Shah Alam. memang keji perilaku diorg tu. Dah la yang jual tu org islam. Kuang Hajar betul. Tau nk menghabiskan duit org. Penipu

    Nasib aku ambik langkah berhati-hati. Laki aku pun x bagi sbb xpercaya dengan produk ni. Setakat bakar keropok tak guna minyak tu kat ofc laki aku pun boleh buat.

    Nafsu pompuan dapat gitu memang lah mudah cair. Tapi sbb guna otak pikir dulu...hari ni la aku search internet dapat maklumat ni. Hampeh deposit aku 20 inggit burn la nampak nye.

    Ape2 pun pada kawan2 tegak kan hak anda. Pegilah ke tribunal pengguna. Kalau report kat aduan rakyat. Biar diorg selidik. Jangan biar yang lain jadi mangsa keadaan.

    Sbb kekadang yang nk beli tu bukan berkemampuan pun tapi sbb ikot hawa nafsu (igt dah beruntung sangat) tu yang kecundang. (*_*)

    ReplyDelete
  165. Salam semua.. sy pun dh terkena ni..RM2599 water purifier, dpt free induction cooker pkai credit card dpt lg juicer. RM300, Using credit card CIMB. Need to return, arezzo bgthu xboleh dh. Cara yg cepat mcne yer..

    ReplyDelete
  166. salam. saya merupakan antara mangsa sidiket penipuan ini. tapi, taktik yang digunakan agak berlainan. namun begitu, saya nk mintak tolong owner blog ni jugak sebab saya mmg ikut prosedur buat tuntutan di tribunal. isnin nyh saya akan hantar borang tuntutan ke tribunal. kalau boleh, saya nk chat dgn owner blog untuk tau ape prosedur semasa hearing court nanti.thankyou. najmie90@yahoo.co.uk

    ReplyDelete
  167. mma lah arezzo ckap x boleh pulang..so u kena gi tribunal terdekat.

    saya tak sampai hearing sbb arezzo bayar balik sebelum hearing date.

    cik najwa hazirah halmi,refer comment2 di entry ni untuk rujukan.

    ReplyDelete
  168. dah isi cancelation form tadi...gi ngan member....muka sales person tuh masam jerr..hope dapat balik refund tuh tanpa banyak masaalah AMIN..... Just to share...dapat satu lagi taktik dorang. Masa the sales person amik borang dia akan angkat tinggi-tinggi form untuk inform dorang punyer staff "ada cancelation berlaku sekarang!" so staff yg tengah sibuk pujuk bakal mangsa cepat2 cari benda untuk block kita supaya bakal mangsa x nampak..

    Baru aku ingat benda nih penah berlaku masa aku kena pujuk dulu...rupa2nya masa tuh ada orang buat cancelation.

    ReplyDelete
  169. kalau kiter ade sain ape2 maser kene tipu tuh, macam mane nak defend waktu hearing court nanti?
    please help me...

    ReplyDelete
  170. Tertipu atau tidak memang konfius giler, semalam 28hb Julai 2010, pi Giant Sunway City Ipoh, masa nak balik ada promotor tahan, promotor tu cakap nak bagi free gift sebab shopping kat Giant. Dia orang ni memang ferfect memang pandai ayat orang, So ikut dia orang,dia cakap tunjuk barang Home appliance jenama Arezzo,jangan takut dia tak paksa beli dan dia orang ada contract dengan Giant 8 tahun, kalau nak dapat free gift kena isi borang lepas tu kata layak pulak satu baucher sebelum buka dia kata biasanya Boucher diskaun RM 50 hingga RM 300 atau dapat free juicer dia explain term & condition sekali. So bila saya buka terkejut gak dpt boucher barangan Arezzo diskaun RM 1000, so sebelum tunjuk saya kata maksimum berapa dia kata RM 300 jer. Lepas tunjuk boucher RM 1000 tu dia orang buat terkejut kambing pulak, dia kata tak pernah ada baucher lebih dari RM300, so mula-mula dia kata boucher tak valid so bila saya tekan mana boleh macam ni saya kata saya customer bila dapat boucher ni you orang kena bagi diskaun macam tu. So si mamat ni buat panggilan ke pejabat untuk buat pengesahan tentang boucher RM 1000 ni so orang minta semak VIP kod kad belakang boucher tu , so selepas itu dia kata boucher ada 5 sahaja dalam Malaysia dan saya salah seorang yang bertuah. Gembira gak,lepas tu dia terangkan balik untuk diskaun boucher ni valid untun urusniaga pada masa itu sahaja, so cancellah mana ada duit RM 2099 lagi nak bayar balance untuk beli Microwave oven tu. Pastu dia kata boleh buat sistem kutu, bayar dulu bulan-bulan bila langsai baru dapat barang. Saya pun setuju sebab barang tersebut baik untuk kesihatan goreng keropok tak payah pakai minyak. So dia kata saya dapat cash rebate RM 549 kerana guna Bankcard dan dapat free Juicer berharga RM899 so tolak semua total saya kena bayar 1550 sahaja untuk Microwave + Juicer dan dia orang total diskaun saya dapat dah melebihi RM2000. Dengan gembira bayar deposit RM 100 je dulu,sebab nak check internet dulu brand di famous macam mana. Hari ni check internet tak ada jumpa brand tersebut yang jumpa blog tentang ramai dah tertipu. Persoalanya adakah aku tertipu? adakah berbaloi RM1550 untuk Microwave dan Juicer.Kalau tengok harga Microwave kat market dalam RM 500 tapi boleh ke goreng keropok tanpa minyak. Aduh!!! TOLONG!!! ada sesiapa nak beri nasihat tak?

    ReplyDelete
  171. mmg lah dah tertipu, sbb taktik berlakon terkejut tu semua orang kena.

    ReplyDelete
  172. mangsa penipuan arezzoJuly 30, 2010 at 3:19 AM

    yap..yap..betul..memang taktik TERKEZUT BERUK dia orang tu dah ramai yang terkena..!!!
    so apa lagi...cepat buat tindakan..refund semula duit anda

    ReplyDelete
  173. alahai semua orang..diaorang(promoter) nie yang salah sebnar nya..sebab diaorang paksa you all..dalam sales tiada unsur paksaan yg harus di kenakan..memang kita dengar dari dulu lagi kes begini berlaku.. tetapi kenapa company seperti ini masih wujud?? contoh nya AOWA..20tahun di Malaysia?? dan Frico,Arezzo, IOWA,dan sbg nya.. sebenar nya apa yang diaorang buat nie adalah Marketing Strategi.. jika sesiapa yang ada beljar tentang marketing.. tentu diaorang faham.. biasa pengiklanan di buat dlm media,percetakan.. namun company seperti mereka ini membuat iklan secara langsung..ini di namakan direct sales.. dulu direct sales di buat rumah ke rumah.. namun skerang tak lagi.. tapi ini menjimat kan kos.. tambahan lagi.. barangan2 seperti ini jika kita tengok company besar seperti SONY,Panasonic,Nokia..mereka jual dengan mahal..tentang kualiti barangan..saya rasa kita kena tengok cara penggunaan sendiri.. jika penggunaan kasar,maka cepat lah benda tu rosak..dan mana satu barangan di dunia tak pandai rosak?? Andai kata hari ini kita membeli sebuah handphone Blackberry yang bernilai RM1***,cuba anda fikir..adakah harga di kilang begitu?? Nah!! tentu murah kan?? Jadi,seharusnya kita kira beruntung kerana company seperti AOWA,Frico,Arezzo ini cara penjualan nya adalah seperti menjual harga kilang kepada kita..iaitu menjual barang secara pukal..tetapi di buka melalui kad voucher dan sebagai nya..tetapi sekarang..kebanyakan kes penipuan berlaku adalah kerana promoter2 salah cara penyampaian.. ini memang tak patut..bukan saya nak menyebelahi sesiapa..tetapi saya sendiri pun menggunakan barangan ini.. Okey.. Dan sparepart dan service juga mudah di dapat kan.. Kesimpulan nya, setiap benda ada baik dan buruk nya.. tetapi adalah tak baik jika kita umat islam memburuk2kan sesuatu perkara yg kita sendiri tak pasti adakah kita buat ni betul atau salah.. Wsslm

    ReplyDelete
  174. huhu..macam klakar je pendapat di atas ni..bukan nak menyebelahi, tapi mmg menyebelahi pun..untung arezzo ada supporter camni..~erk~

    ReplyDelete
  175. sy pun baru terkena kelmarin...taktik same bila bukak je baucar promoter tu wat2 terkejut tenuk sambil terpekik...siap cal lg die punyer manager ke ceo ke xtau la sape utk pas ckp dgn sy...pastu nak pendek cite sy yg mmg minat dgn teknology memasak yg advance ni pun terbeli la...ari ni bila wat research pasal arezzo br jumpe blog ni...so tlg bg nasehat sbb sy byr pakai cc HSBC utk installment 12 bln...sy kena deal dgn bank ke mcm mane atau bile gi tribunal je diorang tlg sume termasuk setel dgn bank...mintak tlg sesape yg ade byr pakai installment cc ni share pengalaman

    ReplyDelete
  176. aku terkena jugak.. huwaaa... tapi tunang ku sempat mengambil gambar mereka.. boleh publish tak? huhu

    ReplyDelete
  177. salam sume..
    saye pn br je tkene kemarin..tektik die sbijik cm kt atas ni.raye promotion konon!lg truk tnpe tggu pesetujuan sy dorg da swipe dbt card sy dlu.gram sgt!sy lgsg xckp nk bli pun. tau2 dorg da pack sume utk sy bw blk k!

    smlm sy da report kt etribunal n g kt arezzo tu mntk refund sume.tp dorg sruh isi cancellation form tp sy x isi pun sbb terms die kne tolak 20% charges.byk cntek kn?? so ape ptut sy buat skrg ek?truskn ngn proses tribunal tu ya? tlg la share ye! tq..

    ReplyDelete
  178. assalamualaikum.....

    sy baru terkene semalam.. cerita saya sama seperti cerita Nor Hishmam....

    boleh ke saya nak balik duit saya tue.. sbb RM100 jer.. tp kalau ikutkan tue tetap duit saya...

    ReplyDelete
  179. assalamualaikum...

    kalau ikut TEKTIK..memang itu STRATEGI pemasaran zaman sekarang ni...sama juga mcm kita beli brg2 lain..isi minyak...beli kopi pun boleh menang moto...isi minyak RM30 dapat RM1juta...beli baju harga RM10 boleh menang kereta...hehehehe..TAPI tak apalah sebab saya pernah menang dari shell DUIT MINYAK RM300..
    semua tu terpulang pada diri kita.kalau nak tepis laaa.keje diorg promosi....saya pun beli barang2 dari AREZZO ni...dan saya bayar hampir RM4K...sama mcm tuan2 puan2 juga cara promosi mereka tu..nilai barang yg saya dapat hampir RM10K..tapi takdela sampai tak boleh tido..sbb saya guna produk tu...ok dan berkualiti..biasalah barang branded...memang mcm tu harga dia..ukur baju kat badan sendiri...jgn senang2 tuduh kompeni tu menipu..kalo kowang kena saman...nnt tadek duit lak nak bayar ...tu je la nak pesan...
    maaflah kalo terasa...lepas ni admin mesti delete komen ni...kan

    ReplyDelete
  180. komen tengku mariana nie mcm sesuatu je.
    yang minyak tue lain la.. kita duk bayar dan dapat pakai.. sapa2 memang akan isi minyak. so kalau dpt hadiah tue betul2 lucky la...pembeli xrugi apa2..

    tapi mcm kes arezzo nie, pengguna bayar duit tapi barang xdapat .. harga pulak mahal.. stakat letak harga, sapa2 boleh buat.. contoh saya beli enjin kete then letak harga 2kali gnda hrga saya beli.. then bagi discount konon2 rm300... apa kes.. walhal... barang tue sbenarnya x smpai smahal tue harga nya....

    ReplyDelete
  181. tengku mariana keje dengan arezzo ker?

    ReplyDelete
  182. betul2! sy stuju ngn amirul! klo mnyk tu kte mmg nk bli.xde ape yg kte rugi kn? klo ni lain!dorg pkse kite beli brg scre pukal dgn tektik mnipu ckp kite dpt hdiah percume.pdahal hrge yg kite byr mmg utk 3 brg tu.malah kurg dpd tu sbnanye..da la tu dorg tpu lg ckp arezzo ni made in italy.pdhal da terang2 dorg tu local company. klo dorg yakin dgn kualiti brg dorg knp nk tpu cm tu kn?plus, hrge dorg lgsg x setimpal dgn brg2. x kn la filter yg brand tah pape tu $2799? logik ke? juicer tu $899? gle ke ape dorg ni?

    ReplyDelete
  183. saye ni pn blaja marketing la tengku..sy tau mmg ade mrktg strategy direct sellg cmni. tp ni soal ethics.dlm islam pun haram klo transaksi x adil n menindas slh satu pihak kn?pengguna ade hak nk pilih brand ape yg kte trust n kite rase berbaloi hbs kn duit utk tu kn? s

    ReplyDelete
  184. betul tue ecuk.... die igt senang2 nak bodohkan org ramai la tue

    ReplyDelete
  185. sy setuju sgt dgn ape yg ecuk & amirul ckp...masalahnyer Tengku MARIANA...taktik yg arezzo gunakan tu memang terang2 teknik menipu...contoh mcm kes sy ni..bila wife sy bukak je baucar yg ade gmbr oven tu...punyer la terkejut promoter tu mcm dpt lailatulqadar pastu ckp "takde org yg dapat baucar mcm ni lg kak" sedangkan brp ramai org yg dah terkena seluruh malaysia...kalau diorang dah menipu menjadikan kita ni pelanggan yg tertipu betul tak TENGKU MARIANA yg bijaksana...pastu ckp pasal brand...bila sy wat research knp xde brand arezzo ni kat italy...bandar arezzo ade la...malahan oven arezzo ni mmg sebijik design die dgn oven dr brand Aowa...mungkin diorang ni amik design je pastu tampal je brand company masing2...pastu korang perasan tak yg fruit juicer tu penah kuar iklan smartshop lame dulu tp rega die dlm RM500-600 je kot...mmg sebijik function die...so btl ke brg arezzo ni dr italy...sy mmg dah musykil sgt2...so berani ke syarikat itarezzo ni nak saman kite blk sbb tuduh die menipu...omputih kata 'very unlikely' la ye TENGKU MARIANA...

    ReplyDelete
  186. betul tue patkchat..... sy baru kene tipu 2hari lepas...

    still tbayang2 lagi muka dua org promoter yg konon2nya terkejut bila saya dpt baucer rm1000... kata ada 10 keping jer dlm dunia.. nie knp dgr smua yang mngadu kat sini smua kes terkejut and call tue msti ada?

    dalam bulan pose pun sggup org melayu nie mnipu.. pose ker tak depa nie...

    ReplyDelete
  187. sy pun kene 2 hr jgk! dorg ni bkn kire bln pose ke x! korg kene kt mane? da report da?

    ReplyDelete
  188. Ecuk kene kat mana? sy kene kat Giant Manjung... ecuk report x??

    ReplyDelete
  189. saye kene kt ca4 batu pahat.. da report da kt tribunal tp blum dpt lg tarikh hearing..org2 arezzo tu da glabah da sik suruh dtg isi borg cancellation je..korg isi x borag tu? takut kene tipu lg la. nanti pas da sign kang tkut dorg manipulate jd lain je kn?

    ReplyDelete
  190. xperlu isi.. tggu dpt duit baru isi...
    mmg diorg akan manipulate pun...
    sbb dlm tue state kn kita xdpt full...

    ReplyDelete
  191. salam...nak tanya kat korang sume...sy dah buat aduan ke tribunal ari isnin lps...pastu ari khamis lps sy call la opis utk tanya progress kes sy ni...sekali dpt ckp terus dgn pegawai penyiasat die...mcm2 gak la yg die tanya...contoh soalan "masa beli tu encik x rase ditipu ke?"..."knp beli gak brg ni?"...tp yg plg x best telinga sy dengar bila die ckp dgn sirius "cara encik ni tak professional.patutnya encik kena deal dulu dgn pihak arezzo.bila pihak arezzo tak mau refund br pihak kami bantu"...lebih kurang gini la pegawai tu ckp...so soalan sy...korang deal dulu ke dgn arezzo atau terus mengadu ke tribunal mcm sy buat?...tlg share ye

    ReplyDelete
  192. klo sy la kn.. sy da g deal dgn arezzo tu dlu hr tu.pastu dorg suruh isi borg cancel tu la.pastu dlm tu kn ade state xdpt penuh kn? so sy x nk isi lg n teruskn dgn report ribunal tu.. pas da dpt date hearing tu br la sy g sane blk n deal blk ngn dorg.br la dorg tau kite srius n bkn main2 kn? btl x care sy ni? tp sy rs dorg akn pulangkn blk jgk kn duit kite tu? hmm.. tibe2 x yakin lak pas patkchat kene sound gtu dgn org tribunal tu laa.. =(

    ReplyDelete
  193. salam...nak share experience deal dgn arezzo...br je ptg td sy gi arezzo cawangn mid valley sbb bila cal HQ nak tanya pasal cancellation org HQ suruh deal dgn promoter terus...bila smp kat sane promoter yg jual brg kat sy xde sbb transfer jap ke s.alam...so ade 1 amoi ni yg handle...bila sy bg tau je nak return brg teknik terkejut diorang yg mmg berkesan tu berulang kembali...tanya sy bertubi tubi knp nak return brg...pastu bila sy jwp reason sy x puas hati die still pujuk lg sambil kuar katalog produk die...terangkan kelebihan produk arezzo compare dgn brand lain yg rega smp RM5000-6000...sy pun kuarkan la cite pasal ramai yg kena tipu dgn arezzo ni kat internet...die dgn confident pun jwp "oooh celita kat intenet tu kitorang punyer competitor yg buat maa"...sy pun tanya "sape u punyer competitor?"...mula2 amoi tu xnak bg tau tp pelan2 die sebut elektrofast,hanamichi bla bla bla...sy pun sebut la "aowa pun sekali la"...amoi tu kate "eh mukan loh.aowa dgn arezzo 1 bos maa"...akhirnya terjawap jugak kemusykilan sy knp design microwave arezzo same dgn design microwave aowa...sy pun ckp "oh patut la u punyer microwave same design"...die bls "eh lain design,aowa punyer color hitam"...dlm ati sy kate sabar je la...malas nak pnjgkan lg sy ckp "xpe la sy confirm nak cancel...br la amoi tu call promoter yg jual brg kat sy ari tu...diorang ckp jap pastu amoi pas hp kat sy...promoter tu same gak teknik cube pujuk sy gak...bile sy firm kate nak return gak br die kate "sebenarnya encik brg dah lebih 7 hari mmg xleh return.ni mmg peraturan kami"...sy yg dah panas hati ni pun jwp "knp xleh return lak.sy cal tribunal pengguna diorang kate sy bole return dan claim full amount.lgpun brg sy x pakai lg"...br promoter tu diam jap pastu suruh pas hp blk kat amoi tu...sambil tu sy perasan kat sebelah sy ade bakal customer tp ade 2 org promoter berdiri utk block seat sy dr pndgn...mungkin ni taktik diorang nak cover up...x lame amoi tu pun dtg blk sambil ckp "encik bole return brg tp kena isi borang ni"...sy pun tgk borang cancellation tu...mmg ade syarat reduce 20% kalau pulang brg...yg peliknya amoi tu x sebut pun pasal potong 20% tp sebut pasal credit card charge 6.5% yg sy kena byr...sy pun ckp knp sy kena byr cc charge lak...tribunal kate sy bole claim full amount...amoi tu lak membalas "kalau encik byr cash mmg bole claim full tp encik byr pakai cc so ade cc punyer charge 6.5%...pastu sy pun bg la contoh ade 1 blogger ni (x sebut pun sape) letak gmbr cheque arezzo byr blogger tu dgn full amount...amoi tu dgn eksyennyer jwp "itu gmbr pun sy bole wat punyer.bole edit maa"...amoi tu tmbh lg "kami x tipu punyer.sini kami sewa tmpt manyak mahai.1 bulan RM44000.buat ape kami sewa mahai2 kalau mau tipu tipu"...sy lak tanya "apsal sewa mahal.ni kedai belakang brp sewa"...amoi tu jwp "ni kedai belakang punyer sewa lg murah sbb diorang ade contract 1 tahun.kami sewa ikut bulan maa"...haa kan dah kantoi...kalau sewa ikut bulan bkn senang nak cabut anytime ke?...pastu die tmbh lg dan lg "nanti aah kitorang mau kuar 1 artikel dlm paper explain kitorang x tipu customer punyer"...malas nak ckp byk sy terus mintak borang tu nak bwk blk sbb sy kata nak bincang dgn tribunal...mmg sy nak tanya tribunal pun btl ke sy kena byr cc charge tu...dgn muka masam die ckp borang cancellation tu x bole bwk blk...kena isi on the spot...wife sy yg duk kat sebelah hangin la...wife sy tanya ape pasal x bole bwk blk...amoi tu mcm mengelak...die ckp "mmg x bole bwk blk"...so sy pun bg tau..."xpe la nanti sy cal tribunal dulu.nanti sy dtg lg"...sy pun terus blah...so ni la pengalaman sy deal dgn pihak arezzo...diorang ni mmg pandai dolak dalik...sume alasan kita nak return brg, diorang nak patahkan...siap sorang2 promoter yg ade kat situ sibuk nak tanya knp kita nak return brg...so kita mmg kena firm sambil gunakan nama tribunal pengguna br diorang terdiam...harap pengalaman sy ni dpt bantu korang

    ReplyDelete